Helikopterhaven op Ypenburg? Tijd voor een luid tegengeluid!

15 mei 2007

Helikopterhaven op Ypenburg? Tijd voor een luid tegengeluid!

SP Den Haag, Delft en Rijswijk waren afgelopen zaterdag op straat aanwezig om inwoners te informeren over de plannen rondom het bouwen van een helikopterplatform in Ypenburg. Bij de acties waren naast lokale SP'ers, actieplatform Heliniet en het Haags Milieu Centrum ook SP Statenlid Lies van Aelst aanwezig.
Gemeente Den Haag overweegt mee te werken aan een helikopterhaven in Ypenburg. Plannen van 'Helinet', waarbij veertig vluchten per dag zullen plaatsvinden boven Ypenburg, Delft en Rijswijk. De vluchten zijn bedoeld voor een handjevol mensen uit het bedrijfsleven. Deze plannen vragen in verband met lawaai, veiligheid en milieu om een luid tegengeluid! De landingsplaats in het ILSY-plantsoen zit op maar 350 meter van de tuinen en huizen.

Lies van Aelst in Ypenburg handtekeningen aan het ophalen

In Den Haag (Ypenburg) vroeg men de mensen heliniet te steunen en bezwaar te maken bij de gemeente. In Delft ging men langs de deuren om de mening van de bewoners te vragen. In Rijswijk werden er ook handtekeningen opgehaald voor een petitie aan het gemeentebestuur in Rijswijk die hen oproept zich richting gemeente Den Haag uit te spreken tégen deze plannen. Tot nu toe zijn er bijna 160 handtekeningen verzameld. De afdeling gaat nog door. U kunt binnenkort ook
op de lokale website de petitie onderschrijven.

In Den Haag was kamerlid Arda Gerkens aanwezig bij de actie, in Delft Sharon Gesthuizen. Statenlid Lies van Aelst maakt er een estafette-actie van en was op iedere locatie aanwezig. Zij stelde inwoners op de hoogte en pijlde de stemming over de plannen.

Van Aelst: 'Duidelijk is dat veruit de meeste mensen de plannen helemaal
niet zien zitten. Je hoort vaak dat *als het nou om traumavervoer zou
gaan*het een heel andere kwestie zou zijn. Daarnaast gaat het niet om
een enkele helikopter in de paar uur, maar om meerdere per uur! Nog maar niet te spreken over de belasting voor het milieu en de vragen rondom veiligheid.'