Krista van Velzen en Lies van Aelst koken bij van Harte Resto

8 mei 2007

Krista van Velzen en Lies van Aelst koken bij van Harte Resto

Maandag 7 mei liepen statenlid Lies van Aelst en kamerlid Krista van Velzen mee in het Van Harte Resto in het Haagse Laakkwartier. Van Harte kookt 2 keer per week in het vadercentrum Den Haag voor wie maar mee wil eten, het kost vijf euro pp en voor minima twee euro vijftig. Het idee is vooral om mensen uit een sociaal isolement te halen. Krista en Lies hebben voor ongeveer 60 mensen gekookt. Een rondleiding door het vadercentrum liet zien dat er nog veel meer te doen is dan dit sociale initiatief. In het centrum worden allerlei cursussen aan vaders aangeboden zoals Nederlands, engels, lassen, computerles en kleding maken. Er is een winkel waar onder het motto ‘dress for success’ gratis nette kleding wordt gegeven aan mensen die aan het solliciteren zijn. Een trotse Anita laat Krista en Lies de winkel zien, waar verschillende mensen werkervaring op doen.

Ook is er een weggeefwinkel, waar mensen mits ze een ooievaarpas laten zien (kortingskaart voor mensen in Den Haag met een laag inkomen) gratis kleding en andere spullen mogen meenemen. Een soort voedselbank eigenlijk, maar dan voor alles behalve voedsel. De winkel draait totaal op vrijwilligers. Mina vertelt hoe iedereen met zijn eigen verhaal aankomt en zij ook wel eens door de vingers ziet dat er mensen zonder pas in de winkel komen. illegalen of mensen die nog aan het procederen zijn.

Links:
www.vadercentrum.nl