Provincie laat kleine kernen in de steek

20 juni 2007

Provincie laat kleine kernen in de steek

De SP-fractie in de provincie Zuid-Holland is niet te spreken over het
uitblijven van een plan om de problematiek in de kleine kernen aan te
pakken. Gedeputeerde Van de Vondervoort weigert een motie van de SP op een goede manier uit te voeren, en krijgt daarin steun van alle
partijen in de Provinciale Staten, behalve van de SP.
De SP had eerder een motie ingediend, waarin gevraagd werd om een plan om de voorzieningen in kleine kernen te behouden of uit te breiden.
Daarbij gaat het vooral om de vestiging van winkels, postagentschappen en medische voorzieningen. Dit is van groot belang voor de leefbaarheid. Deze motie is aangenomen door een ruime meerderheid van Provinciale Staten, maar de gedeputeerde weigert halsstarrig om het gevraagde plan te presenteren. De gedeputeerde verklaarde dat zij de motie op haar eigen manier wenst uit te leggen, en dat ze het presenteren van een plan niet nodig vindt.

Tot stomme verbazing van de SP gingen alle fracties hiermee akkoord.
SP Statenlid Erik Maassen: "Wij vragen om een serieus plan, waarmee de kleine kernen daadwerkelijk kunnen worden geholpen.
Wij waren dan ook erg tevreden dat een meerderheid in Provinciale Staten met ons opriep tot een plan van aanpak, maar de uitvoering die er door deze gedeputeerde aan wordt gegeven is ver onder de maat.
Het is onbegrijpelijk dat de rest van de partijen de kleine kernen zo in de steek laten."