Staten: Extra nachtvluchten van de baan bij Rotterdam Airport

28 juni 2007

Staten: Extra nachtvluchten van de baan bij Rotterdam Airport

Regeringstoestel staat der NederlandenAls het aan de meerderheid van de Provinciale Staten van Zuid-Holland ligt komen er geen extra nachtvluchten op Rotterdam Airport, en ook geen 3000 extra vluchten overdag. In de statenvergadering van 27 juni jl is besloten de aanwijzing van het Rijk voor Rotterdam Airport af te wijzen. Hiermee volgt de Provincie de gemeente Schiedam. De SP attendeerde de PvdA op een motie die eerder in Schiedam was aangenomen. SP en PvdA hebben uiteindelijk samen met andere partijen een motie ingediend om te zorgen dat het aantal nachtvluchten niet wordt uitgebreid. In het coalitie-akkoord, tussen de collegepartijen CDA, VVD, PvdA en ChristenUnie/SGP, was al opgenomen om het nachtregime te handhaven. Van de collegepartijen stemde naast de PvdA alleen CU/SGP ook voor de motie. Dit tot ongenoegen van de VVD.

SP-statenlid Lies van Aelst: " Het nachtregime zoals eerder afgesproken, geldt voor iedereen die van het vliegveld gebruik wil maken. Het zou vreemd zijn wanneer het nachtregime voor het kabinet en het koningshuis niet zou hoeven gelden, ze staan niet boven de wet. Bovendien staat het regeringsvliegtuig op Schiphol dus zou het heen en weer vliegen naar Rotterdam een extra belasting betekenen voor het milieu. Om nog maar te zwijgen over de geluidsoverlast voor de inwoners van Zuid-Holland.”