Verzet tegen opheffen buslijn lijkt succesvol

21 juni 2007

Verzet tegen opheffen buslijn lijkt succesvol

De statenfractie van de SP in Zuid-Holland is tevreden over de toezegging van Connexxion om te onderzoeken hoe bus 145 behouden kan blijven. Deze buslijn, waarvan veel scholieren uit Nieuw-Vennep en Abbenes afhankelijk zijn voor hun schoolbezoek in Oegstgeest, zou in het kader van een nieuwe concessie worden geschrapt vanaf de grens tussen Noord-Holland en Zuid-Holland.
Statenlid Maassen (SP): “Ik ben blij dat Connexxion niet doof is gebleken voor de protesten tegen de plannen. Dit had veel scholieren op grote kosten gejaagd.” De SP heeft zich verzet tegen het in stukken knippen van deze lijn, omdat ze dit ziet als een gevolg van marktwerking in het openbaar vervoer, waar de partij een tegenstander van is. Hierdoor worden onrendabele lijnen onverbiddelijk geschrapt, ook als er mensen afhankelijk zijn van die bus. Volgens de SP hoort de sociale functie van een buslijn een belangrijk criterium te zijn bij het besluit om een buslijn op te heffen.

Zowel in het Regionaal overlegorgaan Amsterdam, de gemeente Haarlemmermeer als de provincie Zuid-Holland is er protest gekomen tegen het inkorten van bus 145. Maassen verklaart: “Omdat deze lijn de provinciegrens overschrijdt, hebben we te maken met verschillende overheden, die soms onafhankelijk van elkaar besluiten nemen. Ik heb hierover vragen gesteld aan gedeputeerde Huls, maar die zijn nog niet beantwoord.” Gedeputeerde Huls heeft inmiddels richting Provinciale Staten bevestigd wel het belang te erkennen van goede afspraken over grensoverschrijdende buslijnen.