Provinciebestuur krijgt ervan langs op de markt

20 oktober 2007

Provinciebestuur krijgt ervan langs op de markt

Donderdagmiddag waren SP-statenlid Eva de Bakker en oud-fractievoorzitter Gerard Harmes op de markt in Hazerswoude Rijndijk. Zij waren er om enquêtes over gemeentelijke herindelingen onder de bevolking af te nemen, maar veel gesprekken bleken ook over de toestanden rond de RijnGouwLijn (RGL) te gaan.“Veel mensen zijn goed op de hoogte wat er gebeurt in Leiden. Zij weten dat de provincie de referendumuitslag negeert en dat de provincie de RGL tegen de wil van de inwoners in tóch aan wil leggen,”vertelt De Bakker. “Uit de reacties blijkt dat de democratie een klap heeft gekregen. Mensen voelen zich niet serieus genomen en de provincie staat verder van hen af dan ooit!”
Eva de Bakker op de markt “De inwoners van Leiden en de politiek partijen in de provincie die de Leidse referendumuitslag wel respecteren krijgen steun,” vervolgt De Bakker. “Opmerkingen als: ‘Niet opgeven hoor!’ en ‘De provincie? Daar zitten een stel grappenmakers. Zij doen toch wel wat ze willen’ heb ik regelmatig gehoord.”

Eén van de vragen uit de herindelingenenquête is of de inwoner een volksraadpleging zou willen. Een veel gehoorde reactie is: “Ja, eigenlijk wil ik wel een volksraadpleging, maar dan moet de provincie het wel serieus nemen! Het is toch belachelijk hoe ze Leiden willen overrulen?”

“Het is overduidelijk wat een enorme impact de beslissing van de provincie over de RGL betekent in het noorden van Zuid-Holland. Ongeloof, teleurstelling en woede. Dat hoor ik niet alleen in Leiden op de markt, maar ook in omliggende gemeenten. Het vertrouwen in de democratie heeft schade opgelopen.”

Ook op verschillende internetsites spreken de reacties boekdelen. Zo heeft het bericht over het besluit in de provincie op de Leidse nieuwssite Sleutelstad.nl veel meer reacties dan anders. Een greep uit de reacties: “Vorige week was de week van de democratie. Ik wist alleen niet dat dit de week van de politieke arrogantie was. Er komen al zowat geen kiezers naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten, ze hebben nu in elk geval bereikt dat de laatste Leidse twijfelaars helemaal nooit meer naar de stembus gaan. Ze worden bedankt hoor. Uiteraard wel hulde aan de drie partijen die wel achter de mening van de Leidse burgers stonden.”

“Te gek voor woorden! De hele binnenstad tegen en de provincie zegt: ‘We doen het toch door die binnenstad…’ We pikken dit niet, desnoods tegen die tijd de boel barricaderen bij onze Breestraat en actie voeren!”

“Wat ik echt heel triest vind, is dat gisteravond bij het NOS Journaal een bobo van GS zegt dat het 'voor Leiden goed is dat er een RGL komt'. Hij noemde het woord provincie niet eens. Als hij nou zou zeggen dat het voor de provincie goed is kan ik dat in zijn functie nog begrijpen, maar dat hij dat als GS bobo over de stad Leiden zegt kan er bij mij niet in.”

links
SP Leiden, RGL dossier