SP start enquête over herindeling regio Zuidplas

1 oktober 2007

SP start enquête over herindeling regio Zuidplas

Enquete herindeling Zuidplas en omgeving

De statenfractie van de SP is een enquête gestart om de meningen te peilen onder de inwoners van Bodegraven, Boskoop, Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel, Reeuwijk, Rijnwoude, Waddinxveen en Zevenhuizen-Moerkapelle over de herindelingplannen van de provincie.

Volgens de partij is er door politici al veel over de herindelingen gesproken, maar hebben de inwoners tot nu toe nog niet de kans gehad. SP fractievoorzitter Bart Vermeulen: “Via de enquête willen we de stem van de inwoners in de provincie laten horen. Daarnaast willen we weten of er behoefte is aan een volksraadpleging over de plannen en zullen we dat dan ook aan de gemeentebesturen laten weten. Voor de SP telt de stem van de inwoners bij herindelingplannen zwaar.”

Onder 30.000 huishoudens zal een folder met een enquête verspreid worden die de inwoners lokaal in kunnen leveren of op kunnen sturen.
Daarnaast kan de enquête ook via www.zuidholland.sp.nl ingevuld worden.

De folder gaat verder in op de plannen van het provinciebestuur en het standpunt van de SP over herindelingen.

“Over het algemeen zijn we erg terughoudend als het gaat om herindelingen, want meestal schieten de inwoners er weinig mee op en komen kleine kernen en voorzieningen in het gedrang. Daarnaast moeten gemeenten zich ook niet steeds zorgen hoeven maken om hun toekomst. Voor enkele gemeenten is het al de tweede fusie in zestien jaar tijd en dat geeft alleen maar extra onrust” aldus Vermeulen.

Naar verwachting nemen Gedeputeerde Staten in december een besluit over de toekomst van de gemeenten.