Meer inzet op armoedebestrijding en zwerfjongeren

30 januari 2008

Meer inzet op armoedebestrijding en zwerfjongeren

De SP-statenfractie heeft vandaag tijdens een vergadering van Provinciale Staten (PS) van Zuid-Holland verschillende voorstellen gedaan om de omstandigheden voor kinderen en jongeren in de jeugdzorg te verbeteren. De uitgangspunten voor het beleid over jeugdzorg van 2009 tot 2012 werden door PS vastgesteld. Naast een paar positieve punten moest de SP vooral kritiek uiten.
Woordvoerder Eva de Bakker: "De provincie schuift essentiele knelpunten in de jeugdzorg te gemakkelijk opzij. Voornamelijk het effect van armoede op de ontwikkeling van jeugdigen, een voldoende aantal opvangplaatsen en het aantal zwerfjongeren in onze provincie baren ons zorgen. De provincie moet zich veel meer inspannen om deze jeugdigen te helpen." De SP bepleit meer provinciale inzet in de hulpverlening voor minder draagkrachtige gezinnen. "De gevolgen van armoede kunnen schrijnend zijn, zoals achterstanden in de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling of sociale uitsluiting," aldus De Bakker. "Als ouders niet mee kunnen doen in onze maatschappij, geldt dat ook voor hun kinderen." De SP riep daarom Gedeputeerde Staten ertoe op om in hun beleid ook meer aandacht te geven aan de gevolgen van armoede.

Ook de situatie van dak- en thuisloze jongeren is tevens zorgwekkend. De provincie heeft geen beleid om dat probleem aan te pakken, terwijl deze groep nu tussen wal en schip valt. De SP wist de partijen GroenLinks, Partij van de Dieren en de PvdA aan haar zijde te krijgen om te komen tot een dekkend zorgaanbod in Zuid-Holland. De overige partijen keken echter weg, zodat er net geen meerderheid voor was.

"Het aantal dak- en thuisloze jongeren in onze provincie is met 6000 veel te hoog", zegt De Bakker, "Er is dringend hulp, zorg en opvang nodig."

Die aantallen zijn slechts schattingen, daarom pleit de SP in lijn met de algemene rekenkamer en kenniscentra in de jeugdzorg ervoor dat de provincie de gemeenten hiertoe aansporen en ondersteunen. De Bakker: "Daarnaast zal de provincie de regie moeten nemen in het structureel monitoren van het aantal en het zorgaanbod voor dak- en thuisloze jongeren in Zuid Holland."

De SP blijft zich zorgen maken over de alsmaar toenemende vraag naar jeugdzorg.

De huidige plannen van de provincie voorzien daar onvoldoende in.