Zuid-Holland presteert slechter dan andere provincies bij wachtlijsten jeugdzorg

8 februari 2008

Waarom lopen de wachtlijsten in de jeugdzorg in de Zuid-Holland sneller op dan in andere provincies? Dat is één van de schriftelijke vragen die de SP statenfractie stelt aan Gedeputeerde Staten. De fractie maakt zich zorgen over de snelle groei en vraagt wat Zuid-Holland heeft geleerd van andere provincies, waar de wachtlijsten in de jeugdzorg korter zijn. Ook minister Rouvoet van Jeugd en Gezin is bezorgd om de grote verschillen tussen de provincies. Bovendien lijken Gedeputeerde Staten hun eigen afspraak uit het coalitie-akkoord, om de wachtlijsten te verminderen, niet te halen

In het coalitie-akkoord van Zuid-Holland staat, dat Gedeputeerde Staten willen dat de wachtlijsten elk jaar met een week zullen afnemen. “We zijn nu bijna een jaar na de verkiezingen en helaas moet ik constateren, dat de ambitie om de wachtlijsten met een week te verminderen niet wordt gehaald,”zegt Eva de Bakker, SP-statenlid. "Bovendien lijken Gedeputeerde Staten hun eigen afspraak uit het coalitie-akkoord, om de wachtlijsten elk jaar met een week af te laten nemen, niet te halen."

De wachtlijsten in de jeugdzorg houden de politiek al een paar jaar bezig. Al meerdere malen is er extra geld voor uitgetrokken, wat tot nu toe in Zuid-Holland niet geholpen lijkt te hebben. “Het geld wat in het wegwerken van de wachtlijsten is gestoken, was eenmalig geld. Zodra het op is, lopen de wachtlijsten weer op, ook omdat de zorgvraag nog altijd groeit,” aldus De Bakker, “Maar ondanks deze verklaringen zijn de verschillen in de provincies groot. Het is de vraag waarom Zuid-Holland het minder goed doet dan andere provincies. Het is schrijnend dat jeugdigen door wachtlijsten verstoken