SP en D66 stellen schriftelijke vragen over oeverwanden

25 maart 2008

SP en D66 stellen schriftelijke vragen over oeverwanden

De SP en D66 in de Provincie Zuid-Holland zijn van mening dat de provincie bij vervanging van beschoeiingen deze diervriendelijk moet maken. De beschoeiingen die nu in een aantal gebieden zijn aangelegd maken het onmogelijk voor jonge eenden, padden en andere reptielen en amfibieën om uit het water te komen. SP en D66 hebben hier deze week schriftelijke vragen over gesteld aan het college van gedeputeerde staten. De SP en D66 vragen om eenduidig beleid, overal diervriendelijke beschoeiingen
Dit is niet de eerste keer dat de beschoeiingen een probleem opleveren. Al eerder is gebleken dat jonge eenden de sloot niet uitkonden komen, en nu trok de KNNV, een vereniging die padden over zet in trektijd, aan de bel omdat padden in trektijd de sloot niet uit konden en dus niet naar hun paargebied konden. Eerder deze maand is Lies van Aelst, SP statenlid, met de paddenhulp in de Kerkpolder mee geweest om het probleem met eigen ogen te zien. Van Aelst:” De padden lagen hulpeloos langs de beschoeiingen en ze zochten naar een plek om er uit te komen, langs de complete oever was er maar één fauna uittreedplaats. We vonden dan ook van de 80 padden er maar een op die plek”.

D66 en de SP zijn van mening dat Zuid-Holland zo diervriendelijk mogelijk beleid zou moeten maken en uitvoeren, en in dit geval zijn dat diervriendelijke beschoeiingen. “Wij hebben als Provincie een zorgplicht dat menselijk handelen geen nadelige gevolgen mag hebben voor dieren en planten, dit geld voor alle flora en fauna, beschermd of niet” aldus Geertjan Wenneker, D66 statenlid Zuid-Holland.