SP wil aandacht voor vervuilende mobiele werktuigen

18 maart 2008

SP wil aandacht voor vervuilende mobiele werktuigen

De SP-statenfractie in Zuid-Holland heeft schriftelijke vragen gesteld over de uitstoot van mobiele werktuigen. De milieueisen voor deze werktuigen lopen sterk achter op de eisen voor bijvoorbeeld auto`s. De SP wil dat de provincie strenge milieueisen opneemt in de aanbestedingen voor projecten, een bedrijf krijgt de opdracht pas als de voer- en werktuigen aan strikte milieueisen voldoen. Naast het feit dat de milieueisen voor deze werktuigen achterlopen, gebruiken ze vaak ook vervuilende zwavelrijke diesel. De SP-fractie ziet hier mogelijkheden om een forse milieuwinst te halen. Woordvoerder van Aelst: “ De uitstoot van werktuigen is vooral ook schadelijk voor de werknemers die er dicht bij moeten werken, het brengt gezondheidsrisico`s voor hen mee.”

Er zijn veel maatregelen die bouwondernemingen kunnen nemen om de uitstoot van hun mobiele werktuigen te verkleinen. Het is aan de provincie om voorop te lopen en bedrijven te stimuleren deze maatregelen zelf ook te nemen. Dus dat betekent ook zelf het goede voorbeeld te geven en hoge eisen te stellen, ook als dat iets meer kosten met zich mee brengt. Deze eisen worden in Rotterdam al gesteld, er lopen daar een aantal pilot-projecten om de milieuprestaties van voertuigen en mobiele werktuigen op te nemen in de aanbestedingseisen.