h

Standpunt SP over de Rijnlandroute

22 maart 2008

Standpunt SP over de Rijnlandroute

Rijnlandroute: geen nut, geen noodzaak

De provincie Zuid-Holland heeft vergevorderde plannen om de Rijnlandroute aan te leggen. Deze vierbaans snelweg zou van Katwijk, via de Stevenshof, Voorschoten en de Oostvlietpolder, naar de A4 moeten gaan lopen. Er wordt al 70 jaar over gesproken om deze weg aan te leggen, en het is niet voor niets dat de weg er nog niet ligt. Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan het plan. De provincie wil nu de weg toch gaan aanleggen. Daarom is er een notitie opgesteld waarin de provincie Zuid-Holland de nut en noodzaak van de Rijnlandroute probeert aan te tonen. Daarin staat dat de weg nodig is omdat de Churcilllaan te druk is, er veel woningen gebouwd worden in de regio en Leiden het bedrijventerrein BioSciencePark flink wil uitbereiden. TNO heeft deze notitie nog eens onderzocht, en vindt het onderzoek slecht onderbouwd. De SP vindt dat de Rijnlandroute geen oplossing is voor de problemen die de provincie noemt.

Churchilllaan
Natuurlijk is de Churchilllaan een drukke weg waar iets aan moet gebeuren, maar het aanleggen van een vierbaans snelweg buiten Leiden om zal de Churchilllaan nauwelijks minder druk maken. Uit kentekenonderzoek van de gemeente Leiden blijkt namelijk dat meer dan 90% van de auto’s op de Churchilllaan zijn herkomst of bestemming in Leiden heeft. Dit verkeer heeft geen behoefte aan een doorgaande weg buiten Leiden om, want ze moeten juist in Leiden zijn! De SP is er een voorstander van dat er maatregelen worden genomen om de verkeerssituatie op de Churchilllaan te verbeteren. Maar wij denken dan aan fietstunnels bij de Vijf Meilaan en de Kennedylaan om het oversteken van de Churchilllaan gemakkelijker te maken. En het échte probleem voor de bereikbaarheid van Leiden moet worden opgelost, en dat zijn de Lammebrug en de Europaweg. Daar wordt al het verkeer over één rijstrook geperst, en dat zorgt voor lange files.

Nieuwe huizen
De provincie schrijft in de notitie dat de Rijnlandroute noodzakelijk is omdat er in de regio 36.000 huizen worden gebouwd. Wat er niet bij wordt gezegd is dat de helft van die woningen bij Lisse en Hillegom worden gebouwd, van waar de mensen rechtstreeks de A4 op kunnen rijden. Zij hebben de Rijnlandroute daar niet voor nodig. Bij de overige huizen is het belangrijk om te beseffen dat die slechts worden gebouwd voor inwoners van de regio, niet voor nieuwe inwoners. De mensen die bijvoorbeeld op vliegveld Valkenburg gaan wonen, wonen nu ook al in de regio. De 5.000 nieuwe woningen die daar moeten komen betekenen dus niet 5.000 nieuwe gezinnen en 5.000 nieuwe auto’s.

Nieuwe kantoren
Het plan voor het BioSciencepark wordt erg rooskleurig voorgesteld. De provincie rekent op tweeëneenhalf keer zoveel kantoren in 2020 als in 2002. De helft van al die kantoren zou in het BioSciencepark moeten komen. Maar het is erg onwaarschijnlijk dat het park zo groot wordt, zoveel werkgelegenheid gaat bieden en zoveel verkeer zal aantrekken als de provincie nu aanneemt. BioScience zorgt voor weinig vrachtverkeer en het park is prima te bereiken met het OV of de fiets, vanuit Leiden en vanuit de nieuwe wijk Valkenburg.

Enorme schade door nieuw asfalt
De SP vindt dat de provincie nut en noodzaak van de Rijnlandroute onvoldoende heeft aangetoond. En dat, terwijl de RijnlandRoute heel veel vernietigt op zijn weg. Voorschoten zal in tweeën worden gedeeld, de Stevenshof krijgt een vierbaans snelweg op nog geen 50 meter afstand die zorgt voor geluidsoverlast, fijnstof, en verliest een fantastisch polderlandschap. De RijnlandRoute loopt ook dwars door het vogelreservaat in de Oostvlietpolder.

De visie van de SP:
De Rijnlandroute lost de problemen op de Churchilllaan niet op.
De Rijnlandroute is niet nodig om de woningbouw in Valkenburg mogelijk te maken.
Voorschoten heeft geen voordeel van de weg, maar wel last, heel veel last.
Wonen in de Stevenshof wordt veel minder prettig als de Rijnlandroute wordt aangelegd.
De Rijnlandroute kost minstens een half miljard euro.
Dat geld kan veel beter besteed worden!

U bent hier