Bezoek aan Frankrijk niet nodig

18 april 2008

Bezoek aan Frankrijk niet nodig

Verschillende overheden en een paar organisaties zullen in het kader van de RijnGouweLijn op studiereis naar Frankrijk gaan. De SP statenfractie in Zuid-Holland zal niet meegaan op dit bezoek naar Mulhouse en Straatsburg. Deze steden zouden vooral met Leiden te vergelijken zijn. In Leiden is de weerstand voor de RijnGouweLijn groot, zo bleek ook uit de referendumuitslag uit 2007 toen 69% van de bevolking ‘nee’ zei tegen de RijnGouweLijn. Alle feiten en wetenswaardigheden van de lightrail verbindingen in de twee Franse steden zijn bekend of op te vragen bij de te bezoeken gemeenten.
SP statenlid Harre van der Nat: "Smalle straten in Straatsburg, waar de lightrail doorheen rijdt, zijn breder dan de Leidse Breestraat. Om dat te zien hoef ik niet naar Frankrijk te gaan op kosten van de samenleving. Bovendien wordt er in die delen van de binnensteden waar de lightrail doorheen gaat bijna niet gefietst in tegenstelling tot Leiden. Daar komen dagelijks 20.000 fietsers door de Breestraat.”

De afgelopen jaren werd Dresden aangehaald als een goed voorbeeld voor de RijnGouweLijn. Ongeveer een half jaar geleden is echter aangetoond dat de Dresden helemaal niet te vergelijken is met Leiden. Van der Nat: “Nu moeten Straatburg en Mulhouse kennelijk doorgaan als ideale steden voor een studie, maar dat gaat wat de SP betreft niet op. Niet alleen de statenleden van de SP zullen niet meegaan, ook de Leidse SP raadsfractie zal niet naar Frankrijk gaan.”

De kosten van het werkbezoek naar Frankrijk zullen gelijk worden verdeeld tussen de gemeente Leiden en de Provincie Zuid-Holland. De provincie draagt maximaal 30.000 euro bij aan het werkbezoek. De kans is aanwezig dat niet de volle 30.000 euro aangesproken hoeven te worden.