Jeugdzorg in de meerjarenbegroting; een minuut stilte

20 juni 2008

Jeugdzorg in de meerjarenbegroting; een minuut stilte

In de statencommissie voor jeugdzorg, cultuur en sport werd gesproken over de meerjarenbegroting 2009-2012. Namens de SP hield Eva de Bakker een vlammend betoog over misstanden in de jeugdzorg, met name over het plaatsen van kinderen en jongeren in een jeugdgevangenis, omdat er te weinig jeugdzorgplekken zijn en er wachtlijsten bestaan. Christenunie-SGP fractievoorzitter Stoop zei aan het eind van De Bakkers betoog: “Hier past een minuut stilte.” SP-statenlid De Bakker vroeg ondermeer aandacht voor de schrijnende situaties, waarin ouders en hun kinderen zich bevinden als een kind onterecht in een justitiële jeugdinrichting wordt geplaatst. Om dat te illustreren las De Bakker een gedeelte uit een mail voor, die een vader naar haar heeft gestuurd naar aanleiding van de situatie van zijn 14-jarige dochter uit Den Haag:

“Ik schaam me zo diep dat ik Nederlander ben. Iedereen die aan de detentie van deze kinderen meewerkt (Bureau Jeugdzorg, rechters, etc) zijn in mijn ogen nu misdadigers. Naakte visitatie, 20 minuten bellen op eigen kosten in de week, scholing samen met justitiële gevallen (verkrachters, moordenaars, dealers), geen therapie e.d. de eerste drie maanden.
Ik ben er klaar mee. Mijn kind en anderen kinderen die daar zitten, hebben geen enkel misdrijf begaan!!!
Als ons rechtssysteem mensen die hieraan mee werken niet vervolgd (en mij als persoon lukt het niet), zal God zeker deze mensen straffen. Immers als je weet dat iets ZO FOUT is en je werkt er toch aan mee, ben je medeplichtig en dus schuldig. (…)
STOP DIT AUB HELP (…)
Dit is een rechtstaat als Nederland onwaardig en overigens strijdig met het, ook door Nederland ondertekend, ‘Rechten van het Kind’ verdrag.(…)”

De Bakker vertelde dat deze mail helaas geen uitzondering is. Zij zegt: “Er bestaan organisaties en actiegroepen die deze misstanden bestrijden. En ook de SP zal blijven strijden en keer op keer de aandacht vragen voor deze schrijnende problemen.”

Er komen weliswaar nieuwe behandelplaatsen bij, maar het duurt nog een paar jaar voordat deze gereed zijn. De SP vreest dat wanneer ze klaar zijn, het aantal nog steeds onvoldoende zal zijn. Ook uit gesprekken met voogden is dit gebleken.

Naast bovenstaande problematiek vroeg de SP naar het beleid voor slachtoffers van loverboys. Er staat namelijk niets over in de meerjarenbegroting en het is immers dankzij een voorstel van de SP dat er zorg voor deze jongeren is gekomen. De verantwoordelijk gedeputeerde Van der Vondervoort wilde echter niet bevestigen dat in de toekomst de zorg en opvang voor de slachtoffers wordt voortgezet. Zij is nog over in gesprek met een instelling en komt er na de zomer op terug.
In september zal er weer een breed debat over jeugdzorg worden gehouden. Maar voor die tijd zal de SP met eigen voorstellen komen om de jeugdzorg te verbeteren.