Provincie negeert kritiek Rijnlandroute

12 juni 2008

Provincie negeert kritiek Rijnlandroute

“Ondanks alle kritiek gaat de provincie gewoon verder met het plannen van de Rijnlandroute.” Dit zegt statenlid Erik Maassen (SP) naar aanleiding van de commissiebehandeling van de maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA) van de Rijnlandroute. Volgens de SP moet die MKBA grondig worden herzien, maar een meerderheid in Provinciale Staten vindt het rapport goed genoeg. Maassen is verbijsterd over die houding. “De Randstedelijke Rekenkamer heeft een duidelijk advies geven over de MKBA: Dit rapport is onvolledig. Toch gaan CDA, VVD en CU-SGP akkoord met dit rapport. Ik vind dat onbegrijpelijk, vooral van de Christenunie-SGP. In maart vroeg ook die partij de Rekenkamer om een onafhankelijk oordeel, nu negeren ze datzelfde oordeel.” Ook de opstelling van gedeputeerde Van Dijk (CDA) verdient geen schoonheidsprijs volgens Maassen. “Van Dijk wekt de schijn alsof hij de aanbeveling van de Rekenkamer overneemt, maar hij doet juist het tegenovergestelde. De Rekenkamer adviseert heel duidelijk nu extra onderzoek te doen. Van Dijk wil dat juist niet.” Maassen vindt ook dat Van Dijk de statencommissie op het verkeerde been probeerde te zetten: “Toen hij in het nauw zat, beweerde hij ineens dat de onderzoeksrichtlijnen niet voor de Rijnlandroute gelden, omdat het een provinciale weg betreft. Toen bleek dat dit in strijd was met de feiten, probeerde hij zich met een vaag verhaal eruit te draaien. Van Dijk gaat aan de lopende band creatief met de feiten om.”

In maart vroeg een grote meerderheid van de partijen om een onafhankelijk onderzoek naar de MKBA. Er was veel onduidelijkheid of het onderzoek wel compleet was. In opdracht van de staten heeft de Randstedelijke Rekenkamer de MKBA onderzocht. Die kwam tot de conclusie dat de MKBA inderdaad onvolledig was, omdat er niet was onderzocht welke effecten het verbeteren van de Churchilllaan zou hebben. Naar aanleiding van dit Rekenkamerrapport kwam de provincie met een herziene MKBA, maar ook die kreeg niet de goedkeuring van de Rekenkamer. De SP vindt het ongeloofwaardig dat het rekenkamerrapport wordt genegeerd. Statenlid Maassen: “Nu de Rekenkamer een ander standpunt inneemt dan de coalitie, luisteren de coalitiepartijen ineens niet meer naar dit onafhankelijke advies. Ik vind dat kortzichtige politiek.”