Schimmige besluitvorming RGL-Oost

25 juni 2008

Schimmige besluitvorming RGL-Oost

“Het is volstrekt onduidelijk waarop gedeputeerde Koop haar stelling baseert om geen Milieu Effect Rapportage op te stellen voor de RijnGouweLijn-oost,” stelt statenlid Erik Maassen (SP). In de bespreking van het streekplan West, waarin de aanleg van de RijnGouweLijn op de Breestraat werd besproken, kon Koop (CDA) niet aangeven waarom de provincie vindt dat er geen Milieu Effect Rapportage (MER) hoeft te worden opgesteld voor de RGL-Oost. De statenfracties van D66 en de SP hadden al eerder in mondelinge en schriftelijke vragen gevraagd naar deze MER-plicht. Gedeputeerde Koop had hierop geantwoord dat de provincie geen MER-plicht had, en had dit oordeel gebaseerd op een advies van de commissie MER. Nu blijkt dat dit advies alleen een korte weergave was van een eerder standpunt van de provincie. Maassen vindt dat de staten onjuist zijn ingelicht. “Gedeputeerde Staten houden vol dat ze alle informatie hebben gegeven, maar kunnen geen andere bronnen laten zien. Hierdoor zijn de staten niet voldoende ingelicht. Dit is een politieke doodzonde.”

De SP diende daarom een motie van afkeuring in. “Hiermee willen wij duidelijk maken dat we deze manier van doen scherp afkeuren. Democratie kan alleen functioneren als de volksvertegenwoordiging, in dit geval de Provinciale Staten, alle informatie tot hun beschikking hebben. Dat is nu niet het geval,” aldus Maassen. De motie van afkeuring werd weggestemd.
Maassen is hierover verbijsterd: “Het is al ongelofelijk dat de verantwoordelijke gedeputeerde met deze beperkte informatievoorziening aankomt, maar het is helemaal ongelofelijk dat ze er mee wegkomt.”