SP kamerlid Roemer: geen cent naar Rijnlandroute

26 juni 2008

SP kamerlid Roemer: geen cent naar Rijnlandroute

SP-Kamerlid Emile Roemer heeft vandaag verkeersminister Eurlings gevraagd geen cent in de ontwikkeling van de Rijnlandroute en de Rijn-Gouwe-Lijn te steken tot men een manier verzint om recht te doen aan de wil van het Leidse Volk . Het totaalpakket, waar de provincie Zuid-Holland geld voor vraagt van de minister, omvat onder andere de tram door het centrum van Leiden, ondanks dat 69% van de bewoners van Leiden nee heeft gezegd. Op deze manier zou hij Leiden bij wijze van spreke opnieuw kunnen ontzetten. In niet mis te verstane bewoordingen sprak Roemer zijn afschuw uit over de bestuurlijke blindheid van de provincie Zuid-Holland, waarin hij refereerde aan het Beleg van Leiden: “Deze minister heeft een unieke kans die slechts weinige ministers van Verkeer gegeven zal zijn. Zonder dat hij minister van Defensie, Buitenlandse Zaken of Ontwikkelingssamenwerking is, kan hij een volk in verdrukking te hulp schieten. Een volk wiens democratische stem gesmoord is door een totalitair regime. Daarom minister, treed in de voeten van de watergeuzen en Prins Willem van Oranje. Ontzet Leiden opnieuw, 434 jaar na dato!”

Vanwege het voornemen om het totaalpakket aan investeringen aan het Rijk aan te bieden, kan minister Eurlings nu eisen stellen hieraan. Dat betekent voor de SP dat er geluisterd moet worden naar de bevolking van Leiden en nu fatsoenlijk gekeken moet worden of de Rijnlandroute wel nodig is, tot die tijd mag er geen cent aan Rijksgeld naar de plannen van de provincie.

“U heeft de unieke kans om te bewijzen dat niet alle CDA’ers lak hebben aan de wil van het volk. Stop de Gedeputeerde Staten, die denken dat zij – ondanks een referendum – beter denken te weten wat de bewoners van Leiden willen, dan de bewoners zelf”, zo sprak Roemer tegen de minister.