h

"Van Dijk wil Rijnlandroute gewoon door Voorschoten aanleggen"

24 juni 2008

"Van Dijk wil Rijnlandroute gewoon door Voorschoten aanleggen"

De statenfractie van de SP is niet tevreden over de manier waarop de provincie Zuid-Holland de Rijnlandroute wil doordrukken. Volgens statenlid Erik Maassen luistert de provincie slechts voor de vorm naar de alternatieve routes, die verschillende betrokkenen hebben aangedragen. “Gedeputeerde Van Dijk (CDA) wil de Rijnlandroute gewoon aanleggen door Voorschoten en langs de Stevenshof.” Deze week bespreekt Provinciale Staten de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA), waarin een voorkeurstracé wordt aangewezen voor de Rijnlandroute. Volgens dat voorkeurstracé moet de Rijnlandroute zo dicht mogelijk langs de Stevenshof, en dwars door Voorschoten worden aangelegd. Bij de commissiebehandeling van de MKBA kwamen veel betrokkenen inspreken, die een aantal alternatieven voor de weg presenteerden. Zo zouden de verkeersproblemen rond de Churchilllaan kunnen worden aangepakt zonder overlast voor de bewoners en de natuur. Maassen heeft geen vertrouwen dat die alternatieven serieus worden genomen door de provincie. “Van Dijk heeft gezegd naar de alternatieven te kijken, maar pas in de volgende fase van de planvorming. Dan is er dus al een voorkeurstracé gekozen. De kans dat er dan nog een ander tracé de voorkeur krijgt is dan erg klein.”

Volgens Maassen moeten de alternatieve tracés nu worden onderzocht. “Twee second opinions en de Randstedelijke Rekenkamer hebben heel duidelijk laten weten dat de MKBA die er nu ligt niet compleet is. Juist in deze fase van de planvorming moet er goed gekeken worden wat er gebeurd als je geen Rijnlandroute aanlegt, maar wel de knelpunten op de Churchilllaan aanpakt. Van Dijk wil dat pas gaan onderzoeken als de provincie al heeft gekozen voor het aanleggen van de Rijnlandroute. Maar het verbeteren van de bestaande route is dan een gepasseerd station.” De SP vindt de MKBA dan ook onvoldoende, en pleit voor een grondige herziening van het stuk. “Het zogenaamde nulplusalternatief moet nu in het onderzoek worden opgenomen, niet later”, aldus Maassen.

Maassen erkent dat er nu verkeersproblemen zijn op de Churchilllaan. “De aansluiting van de A44 op de Lelylaan, en van de Churchilllaan op de Europaweg zijn erg druk. En de kruising met de Vijf Meilaan moet voor fietsers veel veiliger worden. Alle onderzoeken tonen overigens aan die problemen niet worden opgelost als de Rijnlandroute wordt aangelegd.” De SP pleit ervoor om nu die knelpunten op te lossen. “Door het aanleggen van de Rijnlandroute worden de problemen van Leiden niet opgelost. Dan ligt er pas in 2015 een weg, en blijft de verkeersdrukte. Onze oplossing is sneller, goedkoper en beter voor het milieu en de bewoners”, zegt Maassen.

U bent hier