Zorgen over milieuvergunningen Provincie

6 juni 2008

Zorgen over milieuvergunningen Provincie

SP-statenlid Wiel Senden heeft Gedeputeerde Staten van de Provincie Zuid-Holland opheldering gevraagd waarom het zolang moet duren voordat de nieuwe vergunning van de Asfaltcentrale Gouda wordt verleend. De aanvraag werd reeds in 2004 door Koudasfalt B.V. ingediend.
Op 4 juni jongstleden werden omwonenden van de Asfaltcentrale door de Raad van State in het gelijk gesteld in een geschil met de Provincie. De omwonenden vinden dat de Provincie handhavend moet optreden ten aanzien van hoeveelheid productie van asfalt, de stofoverlast van de zandopslag en de geluidoverlast van de centrale. De Provincie weigerde dat tot 4 juni jongstleden.
De SP vraagt het Gedeputeerde Staten of er meer bedrijven zijn die een verouderde milieuvergunning hebben, om welke bedrijven het gaat en of er voldoende handhavingscapaciteit is. De Asfaltcentrale Gouda heeft momenteel een milieuvergunning uit 1975. Het bedrijf heeft in april 2004 een aanvraag ingediend voor een uitbreidingsvergunning. Deze aanvraag is door de Provincie Zuid-Holland tot op heden niet afgehandeld, terwijl een dergelijke relatief eenvoudige aanvraag meestal binnen een half jaar wordt afgerond.
De Asfaltcentrale staat hoog op de klachtenlijst van de Provincie. Een handhavingsverzoek ten aanzien van hoeveelheid productie, geluidsterkte, en hoogte zandopslag in de oude vergunning uit 1975, ingediend door de Stichting de Poorter, is op 21 februari 2007 door de Provincie afgewezen. Het bezwaar van de Stichting tegen deze afwijzing is door de Provincie op 26 juni 2007 ongegrond verklaard, waarop de Stichting bij de Raad van State op 30 juli 2007 beroep heeft ingesteld. De RvS heeft de Stichting de Poorter op 4 juni 2008 in het gelijk gesteld wat betreft de bezwaren:
• hoeveelheid productie (mag niet meer dan 100 ton per uur zijn)
• geluid (de Provincie kan de geluidbelasting meten)
• opslag van zand (moet aan drie zijden door voldoende hoge muren zijn omgeven).
De SP-fractie is van mening dat gezien de uitspraak van de Raad van State de handhaving door de Provincie ernstig tekort is geschoten en dat ook de VROM Inspectie steken heeft laten vallen, door de Provincie niet tijdig op de vingers te tikken. Daarom heeft SP-statenlid Wiel Senden het provinciebestuur om opheldering gevraagd.

Senden: “Het is te gek voor woorden dat de Asfaltcentrale al 33 jaar met dezelfde vergunning werkt. Daarnaast moet de provincie toezien op het naleven van de vergunning en ook daar faalt het provinciebestuur. Dit is geen incident, want ook bij andere bedrijven gaat het op deze punten vaak fout
Het wordt tijd dat de provincie de kwaliteit van de vergunningverlening en handhaving fors verbetert.

In 2006 stelde de SP al vragen over te ruime milieuvergunningen in de regio Drechtsteden waardoor er te veel luchtvervuiling vrijkomt, over de gang van zaken rond de vergunning van de stortplaatsen Crayestein-west en de Derde Merwedehaven en over het gebrek aan handhaving rond de zandwinplaatsen in de provincie.