SP wil Buslijn 42 behouden

8 augustus 2008

SP wil Buslijn 42 behouden

De SP fractie in provinciale staten heeft vragen gesteld naar aanleiding van de aanstaande opheffing van buslijn 42 tussen Noordwijk en Leiderdorp.
Vervoerder Connexxion wil de lijn schrappen, maar buslijn 42 is voor veel inwoners rond Oegstgeest een belangrijke verbinding.
SP statenlid Harre van der Nat (SP) “ deze lijn biedt de inwoners van diverse plaatsen een directe verbinding met tal van instellingen waaronder drie ziekenhuizen, vier verzorgingshuizen een dokterspost en diverse scholen”. Door de aangekondigde opheffing zullen vooral mensen die minder valide zijn gedupeerd worden, maar ook veel scholieren maken gebruik van deze lijn. Daarnaast loopt de extra reistijd op en dat maakt het vervoer per bus minder aantrekkelijk waardoor mensen eerder voor de auto kiezen.

Van der Nat (SP) “ik wil van Gedeputeerde Staten weten of zij de extra reistijd naar voorzieningen zoals ziekenhuizen, winkels, scholen en een huisartsenpost aanvaardbaar vinden. En of een langere reistijd past in het streven van de provincie om meer reizigers het openbaar vervoer in te krijgen. Daarnaast roep ik het provinciebestuur op om snel met Connexxion in gesprek te gaan om deze busverbinding te behouden.