Stop wildgroei helihavens

25 augustus 2008

Stop wildgroei helihavens

De SP wil dat het provinciebestuur gemeenten in Zuid-Holland oproept om geen nieuwe plannen voor helihavens te ontwikkelen totdat het nieuwe beleidsplan luchtvaart er is.
Op dit moment kunnen gemeenten beslissen over het wel of niet toestaan van helihavens in de gemeente, maar omdat helihavens voor overlast in een groter gebied zorgen is het wachten op een landelijke wet die die bevoegdheid bij de provincie neerlegt. Aangezien er nu al plannen voor helihavens zijn voor Rotterdam, Den Haag en Wassenaar, vreest de SP dat gemeenten nog snel voor de nieuwe wetgeving proberen een helihaven veilig te stellen.

SP statenlid Lies van Aelst: “Omdat de grote overlast van helihavens niet stopt bij de gemeentegrens en veel omwonenden er last van zullen krijgen moeten gemeenten geduld hebben met het beslissen over de komst van helihavens. Voor ons is het beperken van overlast voor de vele omwonenden belangrijker dan het gemak van een helikoptervlucht voor een enkeling. Daarnaast is het wel zo eerlijk dat iedereen die er last van gaat krijgen ook inspraak heeft in de besluitvorming rondom helihavens en dat hebben velen nu niet.”

De SP statenfractie heeft aan Gedeputeerde Staten gevraagd of deze gemeenten willen afraden nieuwe helihavens toe te staan tot dat de nieuwe wet er is.
In het nieuwe beleidsplan zal de provincie zich ook uitspreken over de locaties waar eventueel helihavens mogen komen en hoeveel dat er zijn.

Van Aelst: “Op die manier kan straks worden besloten op het niveau waar het hoort en kunnen alle belangen goed afgewogen worden en staan er dan niet al helihavens waar niets meer aan te doen is.”