Provincie laat busreiziger in de kou staan

3 november 2008

Provincie laat busreiziger in de kou staan

De Provincie weigert om bij Connexxion te pleiten voor het in stand houden van bus 42. Dat blijkt uit de antwoorden van Gedeputeerde Staten (GS) op schriftelijke vragen van de SP. Voor SP-statenlid Maassen is het duidelijk: “De provincie laat de busreiziger in de kou staan.”

GS beweert in haar antwoord dat de reizigers er op vooruit gaan in de nieuwe dienstregeling. Volgens Maassen kan daar geen sprake van zijn. “Van Noordwijk en Oestgeest kan je in de nieuwe dienstregeling alleen nog maar in Leiderdorp komen na een overstap. Volgens GS is dat een verbetering, maar dat bezoekers van het Rijnlandziekenhuis of de dokterspost in Voorhout wel eens slecht ter been kunnen zijn, en dat een overstap dan erg lastig is, is kennelijk niet tot de gedeputeerde doorgedrongen.” Opvallend is dat GS schrijft dat ze zich niet wil bemoeien met de dienstregeling. Dat is een verantwoordelijkheid geworden van Connexxion. “Dat is het grootste probleem met die zogenaamde marktwerking in het Openbaar Vervoer,” aldus Maassen (SP). “Connexxion mag nu zelf, binnen bepaalde voorwaarden, de dienstregeling bepalen. Dat heeft tot gevolg dat alleen de winstgevendheid van een lijn maatstaf is bij de vraag of een lijn moet blijven bestaan. Dat er langs lijn 42 drie ziekenhuizen en een dokterspost liggen, is voor Connexxion geen reden om de lijn niet te schrappen. Dan zou het provinciebestuur moeten kunnen ingrijpen.”

Maassen heeft niet het idee dat GS de belangen van de reizigers van bus 42 voorop stelt. “Ze hebben bijvoorbeeld veel te lang gewacht met het beantwoorden van onze vragen. Die hebben we in augustus al gesteld! Als de beantwoording een beetje op tijd was geweest, en GS had dat gewild, hadden ze nog de tijd gehad Connexxion te overtuigen. Maar nu heeft de vervoerder al laten weten dat bus 42 definitief niet terug keert in de nieuwe dienstregeling.” Opvallend is ook dat GS weigert gesprek tussen Connexxion en reizigersorganisatie Rover op te zetten, zoals de SP had gevraagd.