Provincie vergeet bewust noodrem op de RGL

12 december 2008

Provincie vergeet bewust noodrem op de RGL

Een grote meerderheid van Provinciale Staten heeft ingestemd met de tweede bestuursovereenkomst voor de RijnGouwelijn (RGL) tussen Leiden en de provincie Zuid-Holland. De SP is hierover verbijsterd. "Zonder vaart te minderen en met oogkleppen op is de RGL nu vastgesteld," aldus statenlid Harre van der Nat (SP), "terwijl wat ons betreft alle seinen op rood staan." Volgens de SP is de financiële onderbouwing van de RGL zeer gebrekkig."Hier heeft de Randstedelijke Rekenkamer ook al flinke kritiek op gehad," zo zegt Van der Nat. "Maar nu blijkt uit twee rapporten van de provincie zelf, dat het negatieve exploitatiesaldo van de (volledige) RGL nu al op € 13,0 miljoen wordt geraamd. Dat is alweer € 6,8 miljoen hoger dan in 2005 werd geschat."

Tot verbazing van de SP zorgen de wederom gestegen kosten en de toekomstige gevolgen niet voor een pas op de plaats. Van der Nat (SP): "Het is nu duidelijk dat één op de drie bussen gaat verdwijnen in de Leidse regio als de RGL gaat rijden. Bussen rijden de wijken in, de RGL niet. De voorstanders van de RGL houden zich doof voor argumenten en blind voor de werkelijkheid."

Volgens Van der Nat tonen de rapporten aan dat RGL de kwaliteit van het openbaar vervoer zullen verslechteren. "Het aantal te verwachten reizigers neemt steeds verder af en de kosten nemen steeds verder toe. Het is onbegrijpelijk dat men hier mee ingestemd. Het lijkt erop dat de provincie bewust vergeet de noodrem te installeren."