Onderzoek gevolgen herindelingen nog niet af

27 januari 2009

Onderzoek gevolgen herindelingen nog niet af

De SP in Provinciale Staten wil verder onderzoek naar de gevolgen van gemeentelijke herindelingen. Vorig jaar namen Provinciale Staten een motie van de SP aan om onderzoek te laten doen naar de gevolgen van gemeentelijke herindelingen sinds 1991 en wat de gevolgen voor de inwoners zijn.
Afgelopen week werd het onderzoek besproken in de statencommissie Bestuur en Middelen. SP-fractievoorzitter Bart Vermeulen: “Het Provinciebestuur stelt dat het onderzoek klaar is, maar er ontbreken belangrijke zaken. Zo zijn bij de gemeenten Rijnwoude en Jacobswoude (nu Kaag en Braassem) alleen gegevens onderzocht van na het jaar 2000 terwijl de herindelingen in 1991 waren. Het doel van het onderzoek was om de gevolgen voor de lange termijn te onderzoeken en op basis van deze gegevens zijn geen duidelijke conclusies te trekken.”

Een ander belangrijk kritiekpunt van de SP is dat er geen enkele inwoner van de heringedeelde gemeenten is betrokken bij het onderzoek. Het onderzoek is alleen uitgevoerd onder wethouders, raadsleden en ambtenaren terwijl het onderzoek als doel had de gevolgen voor de inwoners in kaart te brengen.

Vermeulen:”Het onderzoek bevat allerlei uitspraken over de inwoners van heringedeelde gemeenten, zoals dat de professionaliteit van een aantal heringedeelde gemeenten beter zou zijn geworden, maar dat de inwoners dat niet merken omdat ze minder betrokken zouden zijn bij hun gemeente. Dat is best een knappe conclusie zonder ook maar een inwoner gesproken te hebben!”

De komende maand zal er in de provincie verder gesproken worden over het onderzoek en de SP zal voorstellen om alsnog inwoners te betrekken in het onderzoek en ook nog een vergelijking te maken met de situatie uit 1991 in Rijnwoude en Jacobswoude. De partij beschouwt het onderzoek als nog niet af.

“Het is erg jammer dat het onderzoek de belangrijkste elementen mist. Zo kunnen er geen goede conclusies getrokken worden en zitten we met een onderzoek waar we weinig aan hebben. Het is zaak om dat snel recht te zetten, want het onderwerp houdt veel mensen bezig” aldus SP-er Bart Vermeulen

De enige duidelijke conclusie uit het onderzoek is dat de inwoners van heringedeelde gemeenten minder vertrouwen in de politiek hebben en dat de opkomstcijfers ook op de langere termijn een dalende trend laten zien.
Naar de mening van de SP is dat zorgwekkend.

Vermeulen: “Als inwoners zelfs de bestuurslaag waar ze de meeste betrokkenheid bij voelen minder gaan vertrouwen na een herindeling dan is dat een groot probleem voor de democratie. Voor een deel is het echter wel verklaarbaar omdat er bij gemeentelijke herindelingen meestal over de hoofden van de inwoners heen besloten wordt zonder dat ze echt invloed kunnen uitoefenen op de uitkomst. Dat is echt niet meer van deze tijd en daar moet snel een einde aan komen. Inwoners hebben recht op een zo dichtbij mogelijk bestuur en als provincie en gemeenten die afstand willen vergroten, dan moeten de inwoners daar zeggenschap over hebben.”