Werkbezoek SP sterkt idee noodzaak rotonde Ammerstol

23 januari 2009

Werkbezoek SP sterkt idee noodzaak rotonde Ammerstol

Kruispunt bij Ammerstol

“Doordat de gemeente Bergambacht spoedig zal beginnen met het verstevigen van de Lekdijk is de komst van een rotonde bij de enige andere toegangsweg bij Ammerstol nu pure noodzaak geworden.” Dat stelt SP Statenlid Harre van der Nat.
Van der Nat kreeg op vrijdag 16 januari een rondleiding en sprak met verontruste inwoners van het dorp Ammerstol. Het huidige kruispunt zien zij als zeer gevaarlijk. Van der Nat: “Het is lastig om vanuit het dorp veilig de N210 op te komen. Ook na de afslag Capellelaan richting Ammerstol is een lastig punt. Na deze afslag volgt direct een dubbelzijdig fietspad. Het ontbreekt aan een helder overzicht. Dit is wachten op verkeersslachtoffers.”

De gemeente Bergambacht liet weten zich ernstig zorgen te maken over de plannen van de Provincie. De gemeente zegt dat als het aan het provinciebestuur ligt er een parallelweg langs de provinciale weg tussen Ammerstol en Bergambacht komt. Deze weg moet dan zowel door vrachtwagens als door fietsers gebruikt gaan worden.
De SP is van mening dat de situatie dan alleen maar gevaarlijker zal worden. Daarnaast moet er dan ook een boerderij verdwijnen terwijl dat niet nodig is.

De SP fractie stelde eerder al schriftelijke vragen over deze situatie. Na gesproken te hebben met gemeenteraadsleden, gemeente en vooral met de inwoners van Ammerstol is van der Nat nog steviger overtuigd van de noodzaak snel actie te ondernemen.