plan Holland-Rijnland is verslechtering OV

5 februari 2009

plan Holland-Rijnland is verslechtering OV

“Het openbaar vervoer moet worden verbeterd, maar zeker niet op de manier waarop regio Holland-Rijnland dat wil.” SP-statenlid Erik Maassen is niet te spreken over de de OV-visie die de regio woensdag presenteerde aan statenleden. Volgens Maassen valt er nogal wat aan te merken op die visie. “Op deze manier gaat een fors deel van de reizigers er alleen maar op achteruit. De bereikbaarheid van het openbaar vervoer moet juist groter worden voor iedereen.” Holland-Rijnland wil vooral investeren in een paar grote lijnen tussen knooppunten. Er wordt ingezet op snelheid en hoge frequenties, maar het aantal bushaltes moet dan afnemen. Hierdoor zal de afstand van voordeur tot bushalte voor veel mensen toenemen. Volgens Maassen moet er anders worden geïnvesteerd. “Natuurlijk zijn er een aantal lijnen waar hoge snelheid en hoge frequentie een grote verbetering zou kunnen betekenen, maar Holland-Rijnland heeft geen oog voor de mensen die slecht ter been en afhankelijk van het openbaar vervoer zijn. Daarnaast maken langere afstanden naar de halte het openbaar vervoer sowieso minder aantrekkelijk. De loopafstand naar een halte zou juist moeten worden verkleind.”
Het bontst maakt Holland-Rijnland het volgens Maassen bij Zoeterwoude-Dorp. “De bus verdwijnt volledig uit het dorp zelf, de enige halte komt op de provinciale weg. De regio stelt dan dat er een goede fietsenstalling naast de halte komt. Daarmee neemt het gemak van een nabije halte af en nog erger; mensen die slecht ter been zijn kunnen vaak ook niet fietsen. De SP kiest juist voor basismobiliteit. Dan heeft in ieder geval elk huis binnen de bebouwde kom een bushalte op loopafstand.”

In de visie van Holland-Rijnland worden een aantal belangrijke knooppunten met elkaar verbonden. Volgens Maassen is dat niet voldoende voor goed openbaar vervoer. “Behalve een verbinding tussen knooppunten, moet je ook dwarsverbindingen maken. Dan krijg je een echt fijnmazig netwerk waar iedereen gebruik van kan maken. Maar in deze visie worden die dwarsverbindingen vergeten. Als dit plan wordt uitgevoerd, kan je niet rechtstreeks met de bus van Noordwijk naar Noordwijkerhout, of van Valkenburg naar Rijnsburg.” Volgens Maassen levert een combinatie van een fijnmazig netwerk met snelle hoofdverbindingen juist kwalitatief goed openbaar vervoer op. “Onderzoek van de SP-statenfractie heeft daar ook voorbeelden van opgeleverd.” De komende maand rond de SP haar onderzoek naar de bereikbaarheid van het openbaar vervoer af.

Maassen vraagt zich verder af hoe serieus het plan van regio Holland-Rijnland moet worden genomen. “Holland-Rijnland is niets anders dan een verzameling wethouders zonder zeggenschap over het openbaar vervoer. De gemeenteraden hebben daar niets te zeggen. Provinciale Staten moet beslissen over het openbaar vervoer, niet een paar wethouders. Dit plan is zonde van de moeite en zorgt voor onnodige onrust.”