Snel openheid over Lammebrug

11 februari 2009

Snel openheid over Lammebrug

Naar aanleiding van berichtgeving in het Leidsch Dagblad waaruit zou blijken dat de provincie bij de Raad van State zou hebben gelogen rondom de procedure voor de streekplanwijziging voor de Oostvlietpolder wil de Zuid-Hollandse SP-fractie zo snel mogelijk alle stukken op tafel over de Lammebrug.
“De schijn wordt nu gewekt dat de provincie heeft gelogen bij de Raad van State. Wij willen met grote spoed alle stukken zien, om te kunnen beoordelen of dat inderdaad zo is”, aldus SP-statenlid Erik Maassen. Uit het artikel blijkt dat de provincie op een zitting van de Raad van State heeft beweerd dat op de Lammebrug vier banen kunnen worden aangelegd, terwijl uit intern onderzoek van de provincie al jaren bleek dat dit onmogelijk was. De zittingen van de Raad van State gingen over de aanleg van het bedrijventerrein Oostvlietpolder, waarvoor de Lammebrug een belangrijke toegangsweg moet worden. Juist het verbreden van de Lammebrug is een cruciaal onderdeel van de plannen die de provincie met de polder heeft. Maassen vindt dat de onderste steen boven moet komen.
“Het kan niet zo zijn dat de provincie voor de Raad van State haar eigen plannen mooier voorstelt dan ze zijn. Ik wil precies weten hoe dit zit, want als op deze manier de besluitvorming rond de bebouwing van de Oostvlietpolder is gevoerd dan lijkt het me dat de politiek opnieuw aan zet is.”
De SP heeft de provincie gevraagd om het interne onderzoek binnen een week openbaar te maken. De partij overweegt een interpellatiedebat aan te vragen over de kwestie.