Eindelijk maatregelen tegen overlast Koudasfalt

18 maart 2009

Eindelijk maatregelen tegen overlast Koudasfalt

“Eindelijk gaat de Provincie Zuid-Holland het bedrijf Koudasfalt in Gouda aanpakken; het bedrijf hangt een dwangsom van 15.000 euro boven het hoofd per keer dat de productie van 100 ton asfalt per uur wordt overschreden. Ook meldt de Provincie in een brief aan het bedrijf dat per overtreding van de vergunde geluidsnorm de dwangsom 10.000 euro zal bedragen.”
Dit stelt SP-statenlid Wiel Senden in reactie op een besluit van het provinciebestuur.
Senden is positief over deze eerste stap van de provincie in een kwestie die al jaren speelt. Gedeputeerde van Heijningen (links) en SP-er Senden (rechts)

Gedeputeerde van Heijningen (links) en SP-er Senden (rechts)"

Begin februari overhandigde Senden nog 135 handtekeningen van direct omwonenden aan gedeputeerde van Heijningen met het verzoek om snel in actie te komen.
De Gedeputeerde was het toen met de SP eens dat er opgetreden moet worden en dat de vergunning moet worden gehandhaafd en moet worden aangepast.
Diverse keren eerder stelde de SP de kwestie ook al aan de orde in provinciale staten.

Senden: “De druk op het provinciebestuur lijkt te helpen, maar het kan nog even duren voordat de omwonenden van de overlast af zijn.
Het bedrijf kan helaas de dwangsommen ontlopen als het binnen twee maanden een aanvraag voor een nieuwe vergunning bij de Provincie indient. De Provincie heeft zo'n actuele aanvraag nodig om te kunnen beoordelen of de geur- en geluidsoverlast van Koudasfalt voor de omgeving binnen de perken blijft.”

Volgens de SP is het nu afwachten in hoeverre de Provincie de vergunningvoorschriften aanscherpt, want in de brief aan het bedrijf geeft de Provincie ook aan dat het bedrijf 160 ton per uur mag blijven produceren als het maar binnen twee maanden de vergunningaanvraag indient.
Belangrijk is dat de geluidsnormen uit de huidige vergunning echter niet mogen worden overschreden.

“Hopelijk zal de Provincie in de nieuwe vergunning strenge eisen aan de geluids- en stankoverlast stellen.
Er gloort licht, maar we zijn er nog niet” aldus Senden.