Provincie laat reizigers MerwedeLingeLijn in de kou staan

13 maart 2009

Provincie laat reizigers MerwedeLingeLijn in de kou staan

Merwedelingelijn
Het Zuid-Hollandse provinciebestuur gaat niets doen aan de slechte verbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen op een deel van de woensdagavonden. Dit is het tweede jaar op rij dat deze problemen er zijn op deze lijn. “Met een bus die maar 1 keer per uur gaat en die er twee keer zo lang over doet jaag je reizigers de trein uit. Dit begint een jaarlijks terugkerend probleem te worden,” zegt SP statenlid Lies van Aelst. Net als in 2008 rijdt een groot deel van de treinen op de MerwedeLingeLijn niet op woensdagavond. Om de week rijdt de trein vanaf 11 `s avonds uur niet meer. De SP heeft in januari opheldering gevraagd over deze uitholling van de dienstregeling, maar uit de antwoorden blijkt dat de MerwedeLingeLijn de provincie niet aan het hart gaat. “Vorig jaar werden er aanvankelijk geen vervangende bussen ingezet en heeft de provincie na vragen van de SP daar verandering in gebracht. Dit jaar rijdt er 1 bus per uur in plaats van 2 treinen en nu vind de provincie ineens dat ze er niets aan kunnen doen,” aldus van Aelst.

Het provinciebestuur heeft erg ambitieuze plannen voor de groei van reizigers op dit traject, wat de SP erg toejuicht. Maar zoals het nu gaat met de opstapelende problemen op deze lijn, vraagt de SP zich af hoe haalbaar dit is. “In de afgelopen anderhalf jaar is het gratis parkeren bij station Gorinchem opgeheven, op de woensdagen rijden onregelmatig geen treinen in de avond en ook het omroepen en stempelen op stations loopt niet goed,” aldus van Aelst.