Provincie moet tekort huisvesting arbeidsmigranten snel oplossen

4 maart 2009

Provincie moet tekort huisvesting arbeidsmigranten snel oplossen

De SP-fractie in Provinciale Staten van Zuid Holland is ernstig bezorgd over de huisvesting van Polen en andere arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa. De huisvesting in de Duin- en Bollenstreek van deze arbeidsmigranten komt maar niet van de grond.

De gemeenten Katwijk, Noordwijk, Teylingen, Noordwijkerhout, Lisse en Hillegom zijn in 2007 een intentie-overeenkomst aangegaan om deze problemen snel op te lossen. Maar tot nu toe komen de plannen niet of nauwelijks van de grond. Volgens de SP-Statenfractie een ongewenste situatie. SP-Statenlid Peter Romijn: “De arbeidsmigranten verblijven vaak in huurkamers van o.a. eengezinswoningen en daardoor is de druk op de huizenmarkt in de Duin en Bollenstreek ontzettend toegenomen. Vooral starters op de huurmarkt krijgen door deze praktijken minder kans op een woning. De gemeenten in de Duin en Bollenstreek (verenigd in het Greenportoverleg) die daarvoor in 2007 een intentieovereenkomst sloten zijn met hun plannen geen stap verder gekomen om de huisvesting van arbeidsmigranten op te lossen. We leven nu in 2009 hoelang moet dat nog doorgaan?”
Volgens Romijn is het tijd dat de Provincie ook zijn verantwoordelijkheid gaat nemen in deze zaak. “Als de gemeenten het niet kunnen oplossen dan moet de Provincie het voortouw nemen. Voorop moet staan dat ook de arbeidsmigranten fatsoenlijk gehuisvest worden.”

Inmiddels heeft de SP-Statenfractie schriftelijke vragen ingediend bij het college van de Provincie Zuid Holland met het verzoek om snel in te grijpen.