Provincie moet uitstoot kankerverwekkende koolwaterstoffen aanpakken

1 maart 2009

Provincie moet uitstoot kankerverwekkende koolwaterstoffen aanpakken

De uitstoot van kankerverwekkende koolwaterstoffen van grote bedrijven in de regio Rijnmond is tussen 1998 en 2007 gestegen van ca. 100 ton per jaar naar bijna 200 ton per jaar.
De SP-statenfractie vind dat een zorgwekkende ontwikkeling en wil snel maatregelen van het provinciebestuur. De cijfers zijn afkomstig uit het rapport Het milieu in de regio Rotterdam 2008 van de DCMR en daarin is ook te lezen dat het beleid van de provincie is om de uitstoot van deze stoffen te minimaliseren. Een harde doelstelling in de hoeveelheid uitstoot is er echter niet.

SP-statenlid Wiel Senden: “Volgens de SP kan minimaliseren toch niet betekenen dat de uitstoot van deze stoffen de laatste jaren stijgt en daarom wil ik van Gedeputeerde Staten weten of zij de mening van de SP delen dat een stijging onacceptabel is en hoe de Provincie denkt de uitstoot terug te dringen.”

Tevens wil Senden weten welke bedrijven verantwoordelijk zijn voor de uitstoot, of zij over een adequate vergunning beschikken en of er een stappenplan in de vergunning is opgenomen om de uitstoot terug te brengen.

“De provincie moet snel gericht beleid ontwikkelen om de uitstoot van deze stoffen fors terug te dringen. Want voor de volksgezondheid in de regio is dit een risico. De inwoners van de Rijnmond moeten erop kunnen vertrouwen dat de overheid gericht werkt aan een veilige en schone leefomgeving” aldus Senden.

Na de incidenten met de Shell-raffinaderij is de SP bezig met een onderzoek naar de vergunningen van grote bedrijven in de Rijnmond. Op dit moment rondt de partij dat onderzoek af.