Zuid-Holland gaat voor OV-jaarkaart voor MBO studenten.

5 maart 2009

Zuid-Holland gaat voor OV-jaarkaart voor MBO studenten.

Een OV jaarkaart voor alle MBO studenten is een stap dichterbij.
Het provinciebestuur heeft een voorstel hiervoor overgenomen van de SP. Vrijwel alle partijen spraken meteen hun steun voor dit voorstel uit. Op dit moment krijgen MBO studenten onder de 18 nog geen OV-jaarkaart, terwijl studenten op HBO en universiteit dat wel krijgen. “Het is toch vreemd dat MBO studenten wel leerplicht hebben, maar daar niet de gewone rechten bij krijgen” aldus SP-statenlid Lies van Aelst. De Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) heeft ingesproken in de vergadering en een vlammend betoog gehouden voor gelijkheid. Studenten op het MBO kiezen nu voor een opleiding dichtbij, omdat ze de reiskosten niet kunnen betalen. “Deze reiskosten zouden wat de SP betreft helemaal geen onderdeel moeten zijn van de keuze. Het zou moeten gaan om de vraag wat de beste studie is” zegt Van Aelst.

Het Provinciebestuur gaat nu samen met de andere provincies en de minster zoeken naar een goede oplossing. In Noord-Brabant en in Groningen was er al eerder een motie om de ongelijkheid aan te pakken. De SP wil geen lappendeken met in elke provincie een eigen regeling: het moet een landelijke oplossing worden.