CDA laat eigen gedeputeerde vallen

22 april 2009

CDA laat eigen gedeputeerde vallen

Gedeputeerde Manita Koop is vandaag teruggetreden na een verschil van mening met haar eigen CDA-fractie. Het CDA kan zich niet vinden in het voorstel van de CDA-gedeputeerde voor de provinciale structuurvisie. SP-statenlid Eva de Bakker vindt dit vreemd: “Koop voerde de mening van het hele college uit. Als het CDA het hier niet mee eens is, moeten ze uit de coalitie stappen. Nu offert het CDA slechts één van de twee gedeputeerden op.” De SP diende al in 2008 een motie van afkeuring tegen Koop in, omdat zij niet kon onderbouwen waarom ze een Milieu Effectrapportage voor de
RijnGouweLijn-Oost niet nodig vond. Die motie werd toen niet gesteund. Toch is het volgens de SP nu een vreemd moment voor het CDA om het vertrouwen in de gedeputeerde op te zeggen: “De plannen voor de provinciale structuurvisie zien er goed uit. Het is teleurstellend dat het CDA op deze manier zijn afwijkende standpunt wil opdringen,” aldus De Bakker. Voor de SP hoeft Koop na haar terugtreden niet vervangen te worden. “Bij de vorming van de coalitie hebben wij al uitgesproken dat volgens ons zeven gedeputeerden er één teveel is,” zegt De Bakker. “Met zes gedeputeerden kan Gedeputeerde Staten ook prima functioneren. In een tijd dat ook de overheid moet bezuinigen kan de provincie zich zo een topsalaris besparen.”