Stop werkzaamheden RijnGouweLijn

3 april 2009

Stop werkzaamheden RijnGouweLijn

Nu ook de gemeente Noordwijk heeft aangegeven dat ze de RijnGouweLijn niet ziet zitten, wil de Statenfractie van de SP dat de huidige werkzaamheden aan het oostelijk traject van de RijnGouweLijn worden gestopt.
Naar de mening van de SP is het niet verstandig om door te gaan met de werkzaamheden zolang er geen duidelijkheid is over het westelijk deel van het traject van de RGL.
Zonder dat westelijk deel zou er volgens afspraak geen oostelijke RijnGouweLijn komen. SP-statenlid Harre van der Nat: “Doordat ook de gemeente Noordwijk heeft aangegeven niets te voelen voor de komst van de lijn is het verstandiger om onmiddellijk te stoppen met de werkzaamheden aan het Oostelijk tracé van de RGL. We moeten niet nog meer geld steken in dit project zolang niet duidelijk is wat de toekomst is. Ook al omdat er nog geen enkele duidelijkheid is over de bijdrage van het Rijk voor de aanleg van het westelijk deel van de RGL.”

De gemeente Noordwijk heeft duidelijk aangegeven niets te voelen voor de RGL omdat het bestaande openbaarvervoer sneller is en blijft en daarnaast blijkt dat de lijn tussen Katwijk en Noordwijk niet kostendekkend is. Eerder al was bij een referendum in Leiden 69% tegen de komst van de RGL door de binnenstad.

De SP fractie heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van het standpunt van de gemeenten Noordwijk. Daarnaast wil de SP weten of Gedeputeerde Staten doorzettingsmacht als middel gaat inzetten om de gemeente te dwingen.

Van der Nat (SP) “Het lijkt wel of de Provincie Zuid-Holland bewust vergeet de noodrem te monteren op de RGL. De gevolgen voor de inwoners van Zuid-Holland zullen enorm zijn. Niet in de laatste plaats vanwege de enorme financiële risico’s.
Stop de RGL nu het nog kan.”