Reizigers worden de trein uitgejaagd

15 juni 2009

Reizigers worden de trein uitgejaagd

Door een prijsstijging van spoorbeheerder ProRail worden de treinkaartjes bij onder andere Arriva volgend jaar veel duurder. ProRail verhoogt de tarieven voor de gebruikers van het spoor met 17 procent. Volgens de SP is dit een zeer onwenselijke situatie. Lies van Aelst, SP-statenlid: “De reizigers worden op deze manier de trein uitgejaagd.”
Merwedelingelijn De NS heeft al laten weten deze tariefstijging door te berekenen aan de treinreizigers. De SP heeft aan het provinciebestuur gevraagd of Arriva dit ook aan haar reizigers door gaat berekenen.
Arriva is actief op de Merwede-Lingelijn.
Uit de antwoorden blijkt dat de NS ook de prijs van de Arriva kaartjes bepaald, en dat deze dus ook fors duurder gaan worden. De NS gaan vanwege de prijsverhoging een klacht indienen bij de Mededingingsautoriteit (NMa) en wat de SP betreft zou Arriva dat ook moeten doen.
Van Aelst: “Dit is niet de eerste keer dat Arriva de dupe wordt van dit soort acties van ProRail en meer nog dan Arriva zijn de reizigers de dupe van.”

Het gebruik van het openbaar vervoer in Zuid-Holland liep afgelopen jaar terug, en het autogebruik nam toe. “Dat is niet gek als je ziet hoeveel de provincie zich richt op asfalt. Het is tijd voor echt oplossingen tegen files. Duurder OV hoort daar zeker niet bij,” aldus Van Aelst.