Werkbezoek veer Rozenburg.

2 juli 2009

Werkbezoek veer Rozenburg.

SP statenlid Lies van Aelst en fractiemedewerker Ap de Wit brachten donderdag een werkbezoek aan het veer tussen Rozenburg en Maassluis. Een medewerker van Connexion gaf uitleg over de werking van de schepen en de problemen waar ze tegenaan lopen. Na openbare aanbesteding van de Provincie is Connexion uiteindelijk de vervoerder voor dit veer, het enige provinciale veer.
Na de taxatie van de boten bleek Connexion een kat in de zak te hebben gekocht, en moesten beide boten samen voor 2 miljoen onderhouden worden. Hierdoor kon de dienstregeling niet uitgevoerd worden, hier werden de reizigers helaas de dupe van. De meeste reizigers moeten, als ze niet met het veer kunnen, 35 kilometer omrijden. Voor voetgangers en fietsers is dit geen optie.

Vroeger voer de veerdienst met drie boten, tegenwoordig nog maar met twee. Hierdoor is de speling erg klein en is er geen ruimte voor een boot om uit de vaart te gaan voor onderhoud. Binnenkort wordt de A15 afgesloten voor reconstructie, dit zal voor veel extra verkeer op de boten zorgen en dit maakt een derde boot noodzakelijk. Connexxion heeft al bij de provincie aangekaart een extra boot nodig te hebben. “Het bestellen en maken van zo`n boot kost veel tijd, daarom moet hij tijdig besteld worden zodat de boot op tijd ingezet kan worden,” aldus Van Aelst.