Werkbezoek Statenlid bij Shell Pernis

27 augustus 2009

Werkbezoek Statenlid bij Shell Pernis

Statenlid Wiel Senden heeft met Leo de Kleijn en Edwin de Voigt van de Rotterdamse SP-fractie en SP-fractievoorzitter van Vlaardingen Arnout Hoekstra een werkbezoek gebracht bij Shel Pernis. We spraken onder meer de directeur Hans van Scherpenzeel, stafleden en leden van de Ondernemingsraad onder wie OR-voorzitter John van Deursen. Shell heeft veel te verduren van de crisis en de concurrentiepositie. Shell investeert veel in duurzaamheid maar dat is naar eigen zeggen een druppel op de gloeiende plaat. Veel Zuid-Europese landen maar ook Engeland en de belangrijkste concurrenten in het Midden Oosten en Azië doen dat veel minder of niet. Shell produceert maar 1,4 % van de wereldcapaciteit. We spraken over de CO2 opslag in Barendrecht waar veel over te doen is geweest. Shell is zelfs bereid daar veel geld op toe te leggen aldus de directeur. Over het gebruik van restwarmte was Scherpenzeel duidelijk: “Het Warmtebedrijf vond het te duur, Shell wilde wel”.

In gesprek met de OR-leden kwamen de SP-ers er achter dat de meesten wel tevreden waren over hun werkgever. Er worden veel jonge krachten binnengehaald. Dat komt omdat voor het nieuwe personeel de (opleidings-)eisen naar beneden zijn geschroefd en worden intern verder opgeleid. Ook het personeel heeft last van de crisis zo zijn de lunches verdwenen uit de secundaire arbeidsvoorwaarden. Er wordt volgens hen wel efficiënter omgegaan met de kosten. Apparatuur wordt niet langer gehuurd dan nodig. Tot nog zijn er geen ontslagen gevallen. Er worden wel steeds minder contractarbeiders aangenomen, waaronder wel steeds meer buitenlandse contracters wat de communicatie op de werkvloer moeilijker maakt. OR-voorzitter John van Deursen: “Er wordt dus steeds meer zelf gedaan door het personeel dat in dienst is zodat niet steeds het wiel opnieuw hoeft worden uitgevonden en dat drukt de kosten natuurlijk”.

De bereikbaarheid met het openbaar vervoer naar Shell Pernis is wel erg slecht volgens het personeel. De snelste manier is op de fiets, maar dat is ook niet voord iedereen haalbaar. Ook is er veel bureaucratie omdat er veel regelgeving is maar die is dan ook weer nodig. Het is natuurlijk geen koekjesfabriek, alles voor de veiligheid. De communicatie moet wel beter, vooral naar buiten toe volgens de OR-leden. Soms lijkt iets heel erg gevaarlijk voor omwoners, bijvoorbeeld het affakkelen (met hoge vlammen en rook), wat juist betekent dat alles in orde is.

Een heikel punt is de verkeersveiligheid voor het personeel, vooral tijdens nachtdiensten, bij de uitgang (poort 5 en 14). Stoplichten, snelheidsbeperking, het fietspad verplaatsen naar de andere zijde, zijn maatregelen die gewenst zijn. Maar omdat er nog een doden gevallen zijn vindt de gemeente het niet belangrijk genoeg om er wat aan te doen. SP-raadslid Leo de Kleijn beloofde hierover vragen te stellen aan het college van B&W.