h

Chaos bussen komt door privatiseren

2 september 2009

Chaos bussen komt door privatiseren

“De chaos in het busvervoer is een direct gevolg van de privatiseringen in het openbaar vervoer.” Dat zegt Statenlid Erik Maassen (SP) na de overdracht van het busvervoer in de regio Haaglanden van Connexxion naar Veolia. Chauffeur bleken de weg niet te weten en bussen kwamen niet, of veel te laat. Honderden reizigers werden de dupe. “Door de privatisering wordt het busvervoer eens in de vijf tot zeven jaar opnieuw aanbesteed. Als er dan wordt gekozen voor een nieuw bedrijf, krijg je vaak zo’n chaos,” zegt Maassen. “Zonder privatisering hoef je ook niet steeds een nieuw bedrijf in te werken, en kan je deze chaos dus voorkomen.” Volgens de SP zou de reiziger centraal moeten staan in het openbaar vervoer. “Nu draait het om winst maken. Het stadsgewest of de provincie kiest bij de aanbesteding voor een goedkoop bedrijf. Maar als dat bedrijf dan daadwerkelijk gaat rijden, wordt het vaak een zooitje. Dan worden de reizigers dus de dupe van het systeem,” aldus Maassen.

Volgens Maassen kan en moet het openbaar vervoer anders. “Vaak doet men alsof privatisering en openbare aanbesteding van het busvervoer ons wordt opgelegd door Europa. Maar de SP heeft in het Europees parlement aangetoond dat dit helemaal niet waar is. Het stadsgewest en de provincie kunnen dus ook kiezen voor een andere aanpak. Kennelijk willen ze dat niet.” De SP heeft vragen gesteld over de chaos bij Veolia.

U bent hier