SP: Rood sein voor de RijnGouweLijn

21 september 2009

SP: Rood sein voor de RijnGouweLijn

De laatste ontwikkelingen van de RijnGouweLijn leiden bij de SP Statenfractie zeker niet tot een geruststellend gevoel. In tegendeel zelfs. Weer is aangetoond dat het project niet zal leiden tot een verbetering van het huidige openbaarvervoer in Zuid-Holland. Tegenvallende reizigers aantallen, trage treinstellen en een open gebroken contact met HTM.
De SP Statenfractie heeft een aantal schriftelijke vragen gesteld over de laatste ontwikkelingen van de Rijn Gouwe Lijn. De SP fractie wil van de gedeputeerde weten of hij voor de Statenvergadering van 24 juni al wist dat NS treintoestellen 7 minuten sneller over het traject Gouda - Alphen aan den Rijn doen dan de a32 treintoestellen van de RGL. Harre van der Nat (Statenlid SP): “Op 24 juni namen de Provinciale Staten een beslissing over het West tracé. Wanneer PS toen op de hoogte was geweest van het feit dat een NS trein over het tracé Gouda – Alphen aan den Rijn er zo veel sneller over doet dan een treintoestel van de Rijn Gouwe Lijn had het debat wellicht een andere uitkomst gehad. Het is belangrijke informatie.”

Het aantal reizigers dat van de RijnGouweLijn van Gouda naar Alphen gebruik maakt valt erg tegen. Er is een minimale groei bekend, terwijl er in allerlei onderzoeken gesproken wordt van een flinke groei op het gehele traject. Dat schept geen vertrouwen in de toekomst van het project. Het te verwachte aantal reizigers werd al bijgesteld van 57.000 per dag naar 26.000 per dag. Nu blijkt dat er bijna geen groei is op het gedeelte van de RGL dat nu bestaat beloofd dat niet veel goeds voor de toekomst. Van der Nat: “Op deze manier word iedereen dit prestigieuze project ingerommeld. Ik wil van GS weten hoe men denkt dit probleem te gaan oplossen.”

Ook wil de SP weten wat er met de 6 RGL treinstellen gaat gebeuren die zo meteen niet meer nodig zijn. De Provincie had afspraken gemaakt met de HTM. De SP wil ook weten of de Provincie een schadeclaim van de HTM tegemoet kan zien.