h

Huizinga ziet niets in tram naar Noordwijk

16 november 2009

Huizinga ziet niets in tram naar Noordwijk

Naast de SP is nu ook staatsecretaris Huizinga van mening dat bussen op het traject van de RGL tussen Leiden, Katwijk en Noordwijk beter zijn voor de reiziger dan een tram. De staatsecretaris liet vandaag weten slechts 45 miljoen over te hebben voor de RGL-West. De provincie had ingezet op een Rijksbijdrage van ongeveer 100 miljoen. De besparing moet volgens Huizinga worden gehaald door vrije busbanen aan te leggen in plaats van tramrails, iets wat de SP al meerdere malen heeft voorgesteld in Provinciale Staten. De teruglopende reizigersaantallen waren de belangrijkste reden voor de Staatssecretaris om niet meer geld uit te geven aan dit project. De Provincie Zuid-Holland zal nu zelf met nog eens 55 miljoen over de brug moeten komen. SP-statenlid Van der Nat: “Het is onbegrijpelijk dat zelfs nu de overheid niet met de miljoenen over de brug komt die de gedeputeerde altijd beloofd heeft, hij gewoon door wil gaan met dit prestigeproject. Als men toch doorgaat, kan de RGL worden opgenomen in het rijtje Betuweroute, HSL en Noord-Zuidlijn. Ondanks waarschuwingen, ondanks steeds verder oplopende tekorten en ondanks flink teruglopende reizigers aantallen wordt er toch doorgezet. De inwoners van Zuid-Holland zullen de dupe worden, en over 10 jaar zal de gedeputeerde bij een enquêtecommissie moeten uitleggen waarom hij niet ingreep toen bleek dat de kosten onbeheersbaar werden.”

Van der Nat vervolgt: “De provincie Zuid-Holland zal nu alles op alles zetten om dat geld bij elkaar te schrapen. Dat zal dan weer ten koste gaan van al die onderdelen die beloofd zijn in de aanloop naar dit project, zoals de conducteur op de trein, kunst en cultuur langs het traject en ook de aansluitingen op de bussen staat onder druk.” De SP wil dat de gedeputeerde stopt met doordrammen, en zich aansluit bij het advies van de staatssecretaris om tussen Leiden en Noordwijk busbanen aan te leggen.

U bent hier