h

Rijnlandroute kost te veel, duurt te lang en lost te weinig op

16 november 2009

Rijnlandroute kost te veel, duurt te lang en lost te weinig op

“Als dit plan doorgaat, krijgt Voorschoten een open verkeersriool dwars door het dorp.” Statenlid Erik Maassen (SP) is niet te spreken over het tracé dat minister Eurlings en gedeputeerde Van Dijk voorstellen voor de Rijnlandroute. “Het was natuurlijk allang duidelijk dat het N11-Westtracé eruit zou komen. Nu blijkt echter dat het grootste deel van de route door Voorschoten een open tunnel moet worden. Dat zal grote gevolgen hebben voor het leefklimaat in het dorp.” De SP vindt dat de mensen in Voorschoten de Rijnlandroute niet mogen horen, zien en ruiken, een standpunt dat ook de gemeente Voorschoten heeft. “Dat is dus iets anders als een open tunnelbak, zoals nu wordt voorgesteld. Daarbij hoor en ruik je het verkeer nog steeds. Ik neem aan dat Voorschoten zich ook tegen dit plan keert.”

De SP wil dat de problemen bij de Lammebrug en het transferium snel worden opgelost. “Daar gaat de Rijnlandroute dus niet voor zorgen. Een deel van het geld is pas in 2020 beschikbaar. Dat betekent dat de mensen die dagelijks in de file staan nog meer dan 12 jaar op een oplossing moeten wachten,” vertelt Maassen. “Het is bovendien al diverse malen aangetoond dat een vierbaans snelweg tussen de A4 en de A44 niet noodzakelijk is om die problemen op te lossen. Wij willen dat de knelpunten direct worden aangepakt, niet pas in 2020. Daar is ook geld voor. Dan is het niet meer nodig om een snelweg dwars door Voorschoten aan te leggen.”

De kosten voor de Rijnlandroute zijn inmiddels gestegen naar 844 miljoen, waarvan de minister slechts de helft wil betalen. “Slecht nieuws voor de gedeputeerde,” aldus Maassen, “want dat betekent dat hij een gat heeft van ongeveer 250 miljoen. Uit de begroting blijkt dat de provincie nergens een kist met geld klaar heeft staan, dus dat hele bedrag zal bij elkaar geschooid moeten worden.” Overigens is er een onzekerheid van 30%, wat inhoudt dat de totale kosten kunnen oplopen tot ongeveer 1,1 miljard, een risico dat volledig voor rekening van de provincie komt.

Volgens Maassen is het duidelijk: “Het risico is groter dan de totale jaarbegroting van de provincie. Dit project loopt gigantisch uit de klauwen. Het is nu al anderhalf keer zo duur als vorig jaar werd gedacht, en het duurt ook nog eens tot 2020 voor alles klaar is. De provincie moet nu stoppen met dagdromen, en problemen gaat oplossen. Geen dure Rijnlandroute, maar meteen aan de slag bij de Lammebrug en het transferium!” Begin 2010 nemen Provinciale Staten een besluit over het tracé van de Rijnlandroute.

U bent hier