Olympische vlam op lager pitje gezet

27 januari 2010

Olympische vlam op lager pitje gezet

Een ruime meerderheid in de Staten van Zuid-Holland wil niet dat er vanaf 2010 elk jaar 250.00 euro wordt gereserveerd voor de Olympische Spelen. De Staten vonden het wel nodig om 200.000 euro over te maken voor het WK turnen in Rotterdam. Harre van der Nat, Statenlid voor de SP: “Uit angst om de kans op de Olympische Spelen in 2028 bij voorbaat te verspelen hebben de VVD, de PvdA en CDA hun principes laten varen. De lobby heeft zijn werk gedaan.” De SP-fractie is fel gekant tegen het opbieden van provincies en gemeenten om als kanshebber voor de Spelen in 2028 te worden gezien door NOC-NSF. Het lobbycircuit kost veel geld en levert vaak teleurstellingen op. Van der Nat: “Als we niet eens weten welke stad kandidaat is voor de Spelen. is het absurd om daar nu al geld voor te reserveren. Het is beter als er nu een keuze wordt gemaakt. Bovendien moet de komst van de Olympische Spelen voor iedereen een feest zijn en niet alleen voor bobo’s. Elke inwoner moet kunnen profiteren.”

Volgens de SP-fractie is het vrijmaken van geld voor het WK turnen onaanvaardbaar: “Natuurlijk hebben wij het beste voor met het WK Turnen. Deze toezegging is echter niet te rijmen met het snoeien in vele subsidies, zoals die voor de vereniging voor Zuid-Hollandse kleine kernen,” aldus Van der Nat.

VVD, PvdA en het CDA steunden de gedeputeerde in het omzeilen van de kerntaken. Twee jaar geleden werden die kerntaken vastgesteld, waarbij belangrijke subsidies zoals voor kleine kernenbeleid en preventieve jeugdzorg werden stopgezet. Van der Nat: “Kennelijk vinden deze partijen het WK turnen belangrijker. Dit WK wordt gezien als bepalend voor de komst van de Olympische Spelen. Blijkbaar is de Olympische lobby ook daar begonnen. In de commissievergadering waren VVD en CDA nog tegen dit plan, nu zijn ze voor. Het gedraai van deze partijen verdient geen voldoende. De uitvoering van de kerntaken is dus pure willekeur gebleken.”