12,5% minder reizigers door OV-chipkaart

12 februari 2010

12,5% minder reizigers door OV-chipkaart

De Provincie Zuid-Holland jaagt met de OV-chipkaart reizigers uit het openbaar vervoer. Door bewuste prijsverhogingen bij de invoering van de kaart zal één op de acht reizigers het openbaar vervoer verlaten. Dat blijkt uit onderzoek van de SP op basis van cijfers van de provincie Zuid-Holland. SP-statenlid Erik Maassen is verbijsterd: “De provincie beweert altijd het aantal reizigers in het openbaar vervoer te willen vergroten en dat is ook hard nodig. Nu blijkt dat Zuid-Holland willens en wetens beleid voert dat het aantal reizigers met 12,5% laat afnemen. Dit is onacceptabel.” Bij de invoering van de chipcard stijgen de prijzen in het openbaar vervoer in Zuid-Holland met gemiddeld 28,7%. Volgens SP-er Maassen is dit geen toeval: “Dit is een bewuste keuze van de provincie, maar die keuze is in tegenspraak met de opdracht van staatssecretaris Huizinga. Huizinga heeft deze week nog in een brief aan de Tweede Kamer uitdrukkelijk herhaalt dat de tarieven bij invoering van de chipcard gemiddeld niet mogen stijgen. Maar Zuid-Holland luistert niet”.

De prijsstijging wordt veroorzaakt doordat de provincie bij de invoering van de OV-chipkaart uitgaat van de opbrengsten van de vervoersbedrijven. Die moeten van de provincie gelijk blijven. Volgens de SP stelt de provincie daarmee de winstcijfers van de vervoersbedrijven boven de aanpak van het fileprobleem.

“De inkomsten van Arriva en Connexxion worden heilig verklaard,” aldus Maassen. “Reizigers moeten meer gaan betalen omdat de provincie één op de acht reizigers het OV uitjaagt. Dat hiermee het fileprobleem alleen maar groter wordt vindt de provincie kennelijk niet belangrijk.”

Op basis van een steekproef van de SP bleek een maand geleden al dat reizen door de OV-chipkaart duurder is geworden. De partij wil dit probleem zo snel mogelijk in Provinciale Staten aan de orde stellen.

Het onderzoek van de SP betreft niet de regio's Haaglanden en Rijnmond omdat die zelf de tarieven vaststellen voor de ovchipkaart.

Het rapport is hier te lezen