Provincie geeft toe: OV-chipkaart maakt reizen duurder

24 februari 2010

Provincie geeft toe: OV-chipkaart maakt reizen duurder

ovkaart
Reizen met de OV-chipkaart is in diverse gevallen duurder dan reizen met een strippenkaart. Dit blijkt uit antwoorden op vragen van SP-statenlid Erik Maassen. Daarmee wordt het beeld uit eerder SP-onderzoek bevestigt. Verder bevestigen Gedeputeerde Staten (GS) het SP-standpunt dat de chipkaart niet tot hogere kosten voor de gemiddelde reiziger mag leiden. Het provinciebestuur heeft ook toegezegd een onderzoek te doen naar de reiskosten als gevolg van de invoering van de OV-chipkaart. Maassen is tevreden over deze toezeggingen. “Mensen reizen nu met de chipkaart, maar weten niet waar ze aan toe zijn. Er moet snel duidelijkheid komen over de kosten voor de reiziger.”

Een later verzoek van de SP om in Provinciale Staten te debatteren over de kosten van de reiziger van de OV-chipkaart is afgewezen. PvdA, CDA, VVD en ChristenUnie-SGP vonden het niet nodig om te praten over de hogere kosten die reizigers met de chipkaart maken. SP-Statenlid Maassen vindt dit niet uit te leggen. “ De NOS berichtte dat Zuid-Holland zich niet aan de regels zou houden, maar de coalitiepartijen vindt het niet nodig om hier over te praten.” Maassen vindt het opvallend dat de gedeputeerde wel de urgentie van een onderzoek ziet, maar de collegepartijen niet.

Maassen heeft vooral geen goed woord over voor de opstelling van de PvdA. “In een persbericht schrijft de PvdA dat ze snel duidelijkheid willen, en zelf een onderzoek beginnen. Nu blijkt dat ze helemaal niet snel een oplossing willen. En dat onderzoek, dat hebben wij al gedaan. De PvdA roept maar wat in de media omdat het verkiezingstijd is.”