Snel aanpak groeiende leegstand kantoren

10 februari 2010

Snel aanpak groeiende leegstand kantoren

Waaromwerkthierniemand

De SP-statenfractie wil snel actie van de provincie om de leegstand van kantoorruimte aan te pakken.
Volgens vastgoedadviesbureau DTZ Zadelhoff staat landelijk 13,3 procent van de kantoorruimte leeg en neemt de leegstand al jaren verder toe.
In diverse gemeenten in Zuid-Holland zijn zelfs leegstandpercentages van ruim 20 tot 25%.
De SP wil snel een einde aan deze ruimteverspilling. SP-statenlid Frank Johan Hoogendam: ”Al jaren waarschuwen we als SP tegen de groeiende leegstand van kantoren en roepen we om actie. Aan de ene kant zien we namelijk een groeiende kantorenleegstand en aan de andere kant moeten in sommige steden jongeren 10 jaar wachten voor ze kans maken op een sociale huurwoning. Maar ook in kleinere gemeenten zijn de wachttijden veel te lang.
Met deze ruimteverspilling is niemand gediend. Het is tijd dat de provincie nu ingrijpt en kiest voor mensen in plaats van leegstand.”

In schriftelijke vragen wil de SP van gedeputeerde staten weten wat ze tot nu toe hebben gedaan om de leegstand te bestrijden.
Wat de SP betreft geeft de provincie de komende tijd geen toestemming voor nieuwe kantoorlocaties tot de grootschalige leegstand structureel is afgenomen.