SP wil provinciaal debat over OV-chipkaart

15 februari 2010

SP wil provinciaal debat over OV-chipkaart

Naar aanleiding van het SP-onderzoek naar de prijsstijging als gevolg van de OV-chipkaart wil de SP volgende week woensdag een debat in de Provinciale Staten.
Uit het onderzoek bleek dat in Zuid-Holland één op de acht reizigers het openbaar vervoer zal verlaten als de OV-chipkaart wordt ingevoerd, terwijl de kosten voor de reiziger met bijna 30% zullen toenemen. SP-Statenlid Erik Maassen: “Het beleid van de provincie jaagt mensen het openbaar vervoer uit. Een reizigersdaling van 12,5% vergroot de files enorm. Het provinciebestuur heeft iets uit te leggen.”

Staatssecretaris Huizinga heeft steeds aan de Tweede Kamer laten weten dat de invoering van de OV-chipkaart er niet toe mag leiden dat de reiziger gemiddeld duurder uit is. Zuid-Holland voert juist beleid, waarbij een gemiddelde prijsstijging van 28,7% uitgangspunt is. Dit is volgens de provincie nodig om financieel verlies van busbedrijven Arriva en Connexxion te voorkomen. Maassen (SP): “Dit is niet met elkaar te rijmen. De reiziger moet niet opdraaien voor de tekorten die de OV-chipkaart veroorzaakt. De tariefverhoging moet dus direct van tafel.”

De Zuid-Hollandse PvdA heeft inmiddels ook haar zorgen hierover uitgesproken. Maassen: “Ik verwacht de PvdA aan mijn zijde in dit debat.”