SP wil strengere regels voor buitenlandse reizen

23 juli 2010

SP wil strengere regels voor buitenlandse reizen

De SP-statenfractie wil opheldering over het reisgedrag van de provinciebestuurders. Volgens het blad Binnenlands Bestuur reisden namens Zuid-Holland de afgelopen maanden 2 gedeputeerden en de Commissaris van de Koningin samen met 7 ambtenaren naar China, waar zij gingen netwerken op de World Expo in Shanghai.
De bestuurders reisden daarbij business class en de ambtenaren zaten in de economy class. SP-Fractievoorzitter Bart Vermeulen spreekt van geldverspilling. “De provincie moet heel zuinig aandoen de komende tijd en dan is het niet uit te leggen dat bestuurders 2 tot 3 maal duurdere tickets gebruiken dan nodig is. En het is helemaal niet uit te leggen dat de ambtenaren die het echte werk moeten gaan uitvoeren dan in goedkopere plaatsen zitten dan de bestuurders. Die tweedeling is niet nodig en het zou goed zijn als de provincie alleen nog economy class tickets zou vergoeden. Business class vliegen doen ze maar op eigen kosten.”

Uit het artikel in Binnenlands Bestuur blijkt dat bestuurders van de provincie Friesland samen met hun ambtenaren economy class vlogen. De provincies Zeeland, Flevoland, Groningen en Overijssel gingen helemaal niet naar de World Expo. Vermeulen heeft het provinciebestuur gevraagd om de regels aan te scherpen. Als ze dat niet doet zal de SP een eigen voorstel indienen.

Artikel :http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2010/07/shanghai-tripjes-kosten-tienduizenden-euro-s.224727.lynkx