Direct stoppen met invoering OV-chipkaart

25 januari 2011

Direct stoppen met invoering OV-chipkaart

Het verplicht invoeren van de OV-chipkaart in de regio’s Leiden en Dordrecht moet volgens SP-statenlid Erik Maassen direct worden stopgezet na nieuwe problemen met de beveiliging van de kaart. Vandaag werd in diverse media duidelijk dat de kaart heel simpel te kraken is. SP-statenlid Erik Maassen: “Eerst moet de kaart sowieso veilig zijn en dan mag hij eventueel worden verplicht. Zadel de reizigers niet met een onveilige kaart op.” Tijdens de Statenvergadering van woensdag 26 januari zal Maassen het provinciebestuur vragen om invoering van de OV-chipkaart per direct stil te leggen. “Per 3 februari wordt de strippenkaart in enkele regio’s in Zuid-Holland afgeschaft en wordt de OV-Chipkaart verplicht. Ik vind dat de OV-chipkaart eerst veiliger moet worden. Dus moet de verplichte invoering maar worden uitgesteld,” aldus Statenlid Maassen.

Dit is voor de SP de zoveelste reden om voor uitstel van invoering te pleiten.
Eerder bleek uit onderzoek van de SP dat de OV-chipkaart het gebruik van het openbaar vervoer fors duurder maakt.
“Keer op keer blijkt de OV-chipkaart onbetrouwbaar, duurder en onveilig. De strippenkaart moet dus bruikbaar blijven” aldus Statenlid Maassen.

De SP pleit ook in de Tweede Kamer voor uitstel.