Eva de Bakker in debat over de verkiezingen

18 januari 2011

Eva de Bakker in debat over de verkiezingen

In de Stadsschouwburg in Amsterdam was SP-statenlid en kandidaat Eva de Bakker uitgenodigd bij een debat over de verkiezingen van Provinciale Staten. “Premier Rutte wil van de verkiezingen op 2 maart een test maken voor zijn regering,” zei De Bakker. “Daar is de SP voor, een protest. Kom maar op! Het kan zoveel beter, socialer en menswaardiger in ons land.” De Bakker wees op de wachtlijsten in de jeugdzorg die er nog altijd zijn en de bureaucratie die moet worden teruggedrongen. Jeugdzorg is nog steeds een belangrijke provinciale taak, ook al zal het in de toekomst bij de gemeenten worden ondergebracht.

“De provincie is geen 'sexy' bestuurslaag,” aldus de SP-kandidaat, “Het is vaak niet duidelijk wat de provincie doet. Je moet dan juist geen grote Randstadprovincie willen. Wij willen kleine direct gekozen regio's die dichtbij de inwoners staan.”
Dat leverde een debat op tussen SP en D66. De laatste partij pleit juist voor een 'opschaling'. “Er zijn nu al veel bestuurlijke tussenlagen,” zei De Bakker. “Die tussenlagen zijn niet niet direct gekozen en dus is de democratische controle ver te zoeken. Met een Randstadprovincie los je dat niet op, maar wordt het erger.”

De avond stond in het teken van het elfjarige bestaan van Atana, een organisatie die besturen in Nederland een meer divers karakter wil geven. Het debat waar De Bakker aan meedeed werd georganiseerd door Forum, een instituut voor multiculturele vraagstukken.