SP bezorgd over windmolens op Goeree-Overflakkee

19 januari 2011

SP bezorgd over windmolens op Goeree-Overflakkee

Binnenkort bespreekt Provinciale Staten de nota “Wervelender” waarin het nieuwe beleid ten aanzien van windenergie wordt vastgelegd. De SP steunt het gebruik maken van schone energiebronnen, maar toch leven er bij de SP een aantal zorgen. Woordvoerder Frank Johan Hoogendam legt uit waarom.

Zorgt de nota “Wervelender” voor goed beleid?
Frank Johan: “De SP kan zich in grote lijnen vinden in de nieuwe nota "Wervelender".
Zo kennen we straks plaatsen waar windmolens wel, niet of misschien mogen komen. Over deze laatste categorie heeft Provinciale Staten altijd het laatste woord. De SP maakt zich nu vooral zorgen over de randen van Goeree-Overflakkee die, net als het Rotterdamse havengebied, door de Provincie zijn aangewezen als ideale locatie voor windmolens.”

De rand van Goeree-Overflakkee lijkt door de mogelijkheid van een lijnopstelling langs het water een prima locatie voor windmolens.
Frank Johan: “Dat lijkt inderdaad zo, maar in de nota Wervelender is echter de gehele rand van Goeree-Overflakkee opgenomen als ideale plek voor windmolens en dat is volgens ons een minder goed idee. We moeten voorkomen dat de hele rand van dit Zuid-Hollandse eiland wordt volgebouwd met windmolens"

Wat heeft de SP daaraan gedaan?
Frank Johan: “In de commissievergadering heb ik gepleit voor het in ieder geval vrijhouden van die delen van de rand van Goeree-Overflakkee waar het plaatsen van windmolens een negatief effect heeft op recreatie en toerisme op het eiland. De gedeputeerde deed de toezegging dat het niet de bedoeling is om de gehele rand vol te bouwen. Dat blijven we echter wel scherp in de gaten houden.”

Nu staan er ook al windmolens op locaties waar dat eigenlijk niet goed in het landschap past. Denk bijvoorbeeld aan de windmolens bij Zoeterwoude-dorp.
Frank Johan: “Er komt een onderzoek naar de mogelijkheid om windmolens die nu ergens staan waar dat eigenlijk geen goede locatie is na hun afschrijvingstermijn niet op de huidige locatie te vervangen, maar elders. Dat zou bijvoorbeeld ook bij Giessenlanden het geval kunnen zijn.
Voor nieuwe locaties zal kritischer gekeken moeten worden naar de landschappelijke inpassing.”

Welke locaties hebben de voorkeur van de SP?
Frank Johan: Grote bedrijventerreinen zoals de Maasvlakte zijn een prima plek. Of in sterk stedelijke gebieden. Maar het beste zijn grote windmolenparken op zee. Daar staat immers de meeste wind en leveren ze dus de meeste stroom op. We willen ze liever niet in het open landschap of aan de randen van het Groene Hart of Nationale Landschappen.
Voor het overige zullen we per geval een afweging maken.”